Ultraschall Med 2011; 32: E92-E99
DOI: 10.1055/s-0031-1273274
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Pregnancy-Related Uterine Arteriovenous Malformations: Experience from a Single Medical Center

Schwangerschaftsbedingte arteriovenöse Fehlbildungen der Gebärmutter: Erfahrungen aus einem Medizinischen ZentrumZ. Vaknin1 , D. Sadeh-Mefpechkin1 , R. Halperin1 , A. Altshuler2 , P. Amir2 , R. Maymon1
  • 1Department of Obstetrics and Gynecology Assaf Harofe Medical Center, Zerifin, Israel, Sackler Faculty of Medicine, Tel-Aviv University, Tel-Aviv, Israel
  • 2Department of Interventional Radiology, Assaf Harofe Medical Center, Zerifin, Israel, Sackler Faculty of Medicine, Tel-Aviv University, Tel-Aviv, Israel
Further Information

Publication History

received: 12.10.2010

accepted: 18.2.2011

Publication Date:
25 May 2011 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Ziel dieses Artikels war es, die klinischen Ultraschallbefunde und den Ausgang von Patientinnen nach Schwangerschaft mit erworbenen Gebärmutter-Gefäßanomalien, einschließlich arteriovenöser Fehlbildungen (AVMs), zu überprüfen. Material und Methoden: Zwischen 2000 und 2008 führten wir in unserem Referenz-Zentrum eine computergestützte Datenbankabfrage zu allen Patientinnen mit sonografisch diagnostizierten vaskulären Anomalien, einschließlich AVM, durch. Die Ultraschall-Diagnose einer Gefäßanomalie wurde definiert als Bereich mit deutlicher Hypervaskularität innerhalb des Myometriums und einer deutlichen Turbulenz. Als Einschlusskriterien für die Angiografie galten auffällige vaginale Blutung in einem hämodynamisch stabilen Patienten, Beta-hCG Serumspiegel von ≤ 30 mIU/ml und der sonografische Nachweis von großen (≥ 15 mm auf der größeren Gefäßseite) oder von multiple Gefäßläsionen. Ergebnisse: Es wurden 16 Frauen ermittelt, von denen 10 (63 %) eine uterine arterielle Embolisierung durchführen ließen. In allen Fällen bestätigte die Angiografie die Ultraschalldiagnose einer AVM vor dem Eingriff. In 80 % der Fälle befanden sich die AVM-speisenden Arterien auf der linken Uterusseite. Bei 5 Patienten wurde sonografisch Restgewebe entdeckt: 2 unterzogen sich einer Hysteroskopie und geführten Kürettage und 3 erhielten Methotrexat. Alle Gewebeproben waren gutartig. Eine kleine Gefäßanomalie löste sich spontan auf. Schlussfolgerung: Bei der Abklärung von vaginalen Blutungen nach einer Schwangerschaft sollten erworbene uterine Gefäßanomalien einschließlich einer AVM in Erwägung gezogen werden.

Abstract

Purpose: The purpose of this article was to investigate clinical ultrasonographic findings and the outcomes of post-pregnancy patients with acquired uterine vascular abnormalities including arteriovenous malformations (AVMs). Materials and Methods: We performed a computerized database search for all patients with ultrasonographic findings of a vascular abnormality including AVM in our referral center between 2000 – 2008. An ultrasound finding of vascular abnormality was defined as an area of strong hypervascularity within the myometrium and the presence of marked turbulence. The inclusion criteria for angiography were abnormal vaginal bleeding in a hemodynamically stable patient, bhCG serum levels ≤ 30 mIU/ml, and ultrasound demonstration of large (≥ 15 mm on the larger side of the vessel) or multiple vascular lesions. Results: 16 women were identified, of whom 10 (63 %) underwent uterine artery embolization. Angiography confirmed the pre-interventional ultrasound diagnosis of AVM in all cases. AVM feeding arteries were on the left side of the uterus in 80 % of the cases. Residual tissue was ultrasonographically detected in five patients: 2 underwent hysteroscopy and guided curettage following embolization and three received methotrexate. All tissue samples were benign. One small vascular abnormality resolved spontaneously. Conclusion: An acquired uterine vascular abnormality including AVM should be considered in the work-up of post-pregnancy vaginal bleeding.

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Ron Maymon, MD

Department of Obstetrics and Gynecology, Assaf Harofeh Medical Center

Zerifin 70300

Israel

Phone: ++ 9 72-3-6 40 74 43

Fax: ++ 9 72-3-6 40 90 49

Email: maymonrb@bezeqint.net

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