Geburtshilfe Frauenheilkd 2011; 71(1): 44-52
DOI: 10.1055/s-0030-1250722
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Ethnic Differences in Reported Pain Regions – Results of a Survey at Three Clinical Emergency Rooms in Berlin/Germany

Ethnische Unterschiede bei der Angabe von Schmerzregionen – Ergebnisse einer Studie in drei klinischen Notfallambulanzen in BerlinM. David1 , H. A. Pant2 , A.-K. Oligmüller1 , B. Babitsch3 , T. Borde4
  • 1Charité – Universitätsmedizin Berlin, Campus Virchow-Klinikum, Department of Gynecology, Berlin
  • 2Freie Universität Berlin, Berlin
  • 3Charité – Universitätsmedizin Berlin, Berlin School of Public Health, Berlin
  • 4Alice Salomon University of Applied Sciences, Berlin
Further Information

Publication History

received 29.11.2010

accepted 10.12.2010

Publication Date:
15 February 2011 (online)

Abstract

Objective: This study investigated the influence of ethnicity, gender, socio-demographic and disease-related parameters on the degree of perceived pain and the number of reported pain regions. Design: The data were collected at three large gynecological/internal medicine emergency departments (ED) in the inner city of West Berlin, Germany. The comparative study focused on native German ED-patients and immigrants from Turkey and other countries. The patients completed 30-minute standardized face-to-face interviews. A verbal rating scale and a diagram of the human body were used to indicate the degree of pain and to localize the pain regions. Results: The random sample for analysis included 473 patients: 311 women and 161 men. Logistic regression analysis showed significant ethnic differences in the number of reported pain locations and the perceived severity of pain. Gender does significantly influence the reasons for visiting the ED, but neither had an impact on the number of reported pain locations nor on the perceived severity of pain. Focusing on gender-related aspects of the whole patient sample gender did not affect pain reporting patterns. The analysis revealed two additional factors: the presence of a chronic disease (OR = 1.73) and perceived pain-related impairment (OR = 1.11). Conclusions: The fact that both pain perception and pain expression and its evaluation by others are conditioned by socio-cultural factors makes it necessary to re-appraise the concept of pain and requires a critical assessment of what constitutes the “norm”.

Zusammenfassung

Fragestellung: Welchen Einfluss haben sozio-demografische Faktoren, insbesondere Ethnizität und Geschlecht, auf den Grad der Schmerzen und die Zahl der von den Patient/inn/en angegebenen Schmerzregionen? Methodik: In einer prospektiven Querschnittsstudie (BMF, FKZ 01GL0009) wurden in 3 großen internistisch/gynäkologischen Kliniknotfallambulanzen in Berlin durch ca. 30-minütige standardisierte Patienteninterviews (72 Fragen) u. a. Geschlecht, Alter, Schulbildung, Ethnizität, Migrationsaspekte, Schmerzstärke, ‐regionen (Einzeichnen in Körperskizze), ‐dauer, Behandlungsdringlichkeit, psychische Belastung erfasst. Zielgruppen waren einheimische deutsche Patienten vs. türkeistämmmige sowie Migranten anderer Herkunft. Ergebnisse: Innerhalb der Zufallsstichprobe konnten 473 befragte Patienten in die Auswertung einbezogen werden, davon 311 Frauen und 161 Männer. Die logistische Regressionsanalyse zeigt, dass einheimische deutsche Patient/inn/en signifikant seltener 5 oder mehr Schmerzregionen angeben als Patient/inn/en anderer Ethnizität. Neben der Ethnizität hatte das Vorhandensein einer chronischen Krankheit (OR = 1,73) und die wahrgenommene schmerzbedingte Beeinträchtigung (OR = 1,11) einen signifikanten Einfluss. Das Geschlecht beeinflusste den Grund der Inanspruchnahme der Notfallambulanz, hatte aber weder einen Einfluss auf die angegebene Schmerzstärke noch die berichtete Zahl der Schmerzregionen. Schlussfolgerung: Sowohl Schmerzdeutung, ‐ausdruck als auch deren Evaluation durch andere sind soziokulturell bedingt. Eine kritische Abschätzung des Konzepts von Schmerzen, insbesondere auf der Basis dessen, was die „Norm“ darstellt, ist in der Praxis immer wieder notwendig.

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Prof. Dr. med. Matthias David

Charité – Universitätsmedizin Berlin
Campus Virchow-Klinikum
Klinik für Frauenheilkunde

Augustenburger Platz 1

13353 Berlin

Email: matthias.david@charite.de

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