Zusammenfassung
Background: Since prevalence of and reasons for infertility were unclear in survivors of childhood
cancer we conducted a two centre survey in 2006 and nationwide in 2008. In 2008/2009
we undertook a study entitled “Hormone and Sperm Analyses after Chemo- and Radiotherapy
in Childhood and Adolescence”.
Patients and Methods: Letters were sent to 748 former paediatric oncological patients who were at least
18 years of age at the time of the survey. Serum and sperm samples were analysed.
Results: We obtained 159 blood samples (86 women, 73 men). 42 men took part in the sperm analyses.
The average participants’ age at the time of the survey was 25 years. The anti-Mullerian
hormone levels (AMH) in 14/86 female participants (16%) were <0.1 ng/ml. The follicular
reserve of these women seemed manifestly impaired, which is consistent with suspected
infertility. The AMH levels in 21/86 women (24%) were 0.1–1.0 ng/ml indicating limited
follicular reserve and therefore suspected early ovarian failure. Inhibin B levels
of <80 pg/ml and FSH levels of >10 IU/L were found in 23/73 male participants (32%),
which may indicate impaired spermiogenesis with increased risk of infertility. 13/42
sperm analyses (31%) revealed azoospermia.
Discussion: Paediatric oncological therapy seems to have led to fertility impairment in about
1/3 of the participants. Considering this serious impairment, patients and their families
should be given comprehensive counselling ahead of therapy to enable fertility-preserving
measures. For persons who wish to have children after undergoing therapy we recommend
a hormone and sperm analysis. An early analysis may enable a more successful family
planning.
Abstract
Hintergrund: Um zu klären, wie viele Überlebende nach Krebs im Kindesalter unfruchtbar sind und
warum, führten wir 2006 eine Umfrage unter ehemaligen Patienten zweier kinderonkologischer
Zentren und 2008 eine bundesweite Umfrage durch. 2008/2009 schlossen wir eine Studie
„Hormon- und Spermienanalysen nach Chemo- und Strahlentherapie im Kindes- und Jugendalter”
an.
Patienten und Methoden: Angeschrieben wurden 748 ehemalige kinderonkologische Patienten, die zum Umfragezeitpunkt
volljährig waren. Serum- und Spermienproben wurden analysiert.
Ergebnisse: Wir erhielten 159 Blutproben (86 Frauen, 73 Männer). 42 Männer nahmen an der Spermienanalyse
teil. Das Durchschnittsalter der Teilnehmer war zum Umfragezeitpunkt 25 Jahre. Bei
14/86 Teilnehmerinnen (16%) wurden Anti-Müller-Hormon-Werte (AMH) <0,1 ng/ml bestimmt.
Die Follikelreserve scheint hier sehr deutlich eingeschränkt und geht mit dem Verdacht
auf Infertilität einher. 21/86 Frauen (24%) hatten AMH-Werte von 0,1–1,0 ng/ml mit
dem Verdacht auf eingeschränkte Follikelreserve und damit auf frühzeitiges Ovarialversagen.
Bei 23/73 Männern (32%) wurden Inhibin-B-Werte <80 pg/ml und FSH-Werte >10 IU/l gefunden,
was für eine eingeschränkte Spermiogenese mit erhöhtem Infertilitätsrisiko spricht.
13/42 Spermiogrammbefunden zeigten eine Azoospermie (31%).
Diskussion: Die kinderonkologische Therapie führte bei etwa 1/3 der Teilnehmer zu Fertilitätseinschränkungen.
In Anbetracht dieser erheblichen Einschränkungen ist es wichtig, Patienten und ihre
Familien umfassend aufzuklären, um fertilitätserhaltende Maßnahmen zu ermöglichen.
Nach erfolgter Therapie und bestehendem Kinderwunsch empfehlen wir eine Hormon- und
Spermienanalyse. Eine frühzeitige Analyse kann eine erfolgreichere Familienplanung
ermöglichen.
Schlüsselwörter
paediatric oncology - chemo- and radiotherapy - fertility - premature ovarian failure
- Infertility - anti-mullerian hormone
Schlüsselwörter
Kinderonkologie - Chemo- und Strahlentherapie - Fertilität - prämatures Ovarialversagen
- Infertilität - Anti-Müller-Hormon
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Correspondence
PD Dr. Anja Borgmann-Staudt
Charité-Universitätsmedizin
Berlin
Paediatric Oncology /
Haematology
Berlin
Germany
Phone: +49/30/450 666204
Fax: +49/30/450 566946
Email: anja.borgmann@charite.de