Zusammenfassung
Hintergrund: Es war das Ziel dieser retrospektiven Studie, die Häufigkeit von extra- oder intraokularen
Blutungen oder gerinnungsassoziierten Komplikationen im Zusammenhang mit einer intravitrealen
Injektion von Ranibizumab zu analysieren. Patienten und Methoden: 149 Injektionen wurden bei 50 Patienten unter unveränderter Fortführung der Antikoagulationstherapie
mit Cumarin-Derivaten durchgeführt. Am Tag vor dem Eingriff oder am Operationstag
erfolgte eine Bestimmung des Quick-Wertes und des INR. Augenärztliche Nachkontrollen
wurden am Tag vor der Injektion und einen Tag, eine Woche und einen Monat nach Injektion
durchgeführt. Ergebnisse: Der durchschnittliche Quick-Wert bei Injektion betrug 27 ± 15 % (Median: 22 %, 95
%-Konfidenzintervall: 24.6 – 29,3 %, Spanne: 6 – 95 %), der durchschnittliche INR
2,32 ± 0,79 (Median: 2,2, 95 %-Konfidenzintervall: 2,17 – 2,47, Spanne: 0,8 – 4,9).
Klinisch nicht relevante subkonjunktivale Blutungen wurden am ersten postoperativen
Tag bei 26 von 149 (17,4 %) Injektionen festgestellt. Neuaufgetretene intraokulare
Blutungen oder andere gerinnungsassoziierte Komplikationen wurden nicht beobachtet.
Schlussfolgerungen: Die Ergebnisse dieser Erhebung zeigen ein sehr niedriges Risiko klinisch relevanter
gerinnungsassoziierter Komplikationen bei Fortführung einer Antikoagulation mit Cumarin-Derivaten
während der intravitrealen Injektionstherapie mit Ranibizumab an.
Abstract
Background: It was the aim of this retrospective study to evaluate the risk of extra- or intraocular
hemorrhages associated with intravitreal injections of ranibizumab in patients receiving
anticoagulation therapy with coumarin derivatives. Patients and Methods: 149 injections were performed in 50 patients who had preoperatively been instructed
to continue their normal anticoagulation dose scheme. The coagulation status (Quick’s
time and/or INR) was checked the day before or on the day of injection. Clinical examinations
including anterior and posterior segment biomicroscopy were performed in all patients
within 24 hours before and 1 day, 1 week and 1 month after injection. Results: The average Quick value at the time of injection was 27 % ± 15 % (median: 22 %, 95
% confidence interval: 24.6 – 29.3 %, range: 6 – 95 %), the average INR 2.32 ± 0.79
(median: 2.2, 95 % confidence interval: 2.17 – 2.47 range:0.8 – 4.9). Minor subconjunctival
hemorrhages were observed in 26 of 149 injections (17.4 %). New intraocular hemorrhages
or other coagulation-related complications associated to the injection therapy were
not observed. Conclusions: Our study suggests that there is a low risk of coagulation-related complications
in patients receiving intravitreal injections of ranibizumab even if the use of cumarin
derivatives is continued within the normal therapeutic range.
Schlüsselwörter
Marcumar - Cumarin - INR - Quick-Test - Ranibizumab - hämorrhagische Komplikationen
- intravitreale Injektionen - Retina - anti-VEGF
Key words
warfarin - coumarin - INR - Quick’s time - Ranibizumab - hemorrhagic complications
- intravitreal injections - retina - anti-VEGF
References
1
Rosenfeld P J, Brown D M, Heier J S. MARINA Study Group .
Ranibizumab for neovascular age-related macular degeneration.
N Engl J Med.
2006;
355
1419-1431
2
Dayani P N, Grand M G.
Maintenance of warfarin anticoagulation for patients undergoing vitreoretinal surgery.
Arch Ophthalmol.
2006;
124
1558-1565
3
Jager R D, Aiello L P, Patel S C. et al .
Risks of intravitreous injection: a comprehensive review.
Retina.
2004;
24
676-698
4
Charles S, Rosenfeld P J, Gayer S.
Medical consequences of stopping anticoagulant therapy before intraocular surgery
or intravitreal injections.
Retina.
2007;
27
813-815
5
Brown D M, Kaiser P K, Michels M. ANCHOR Study Group .
Ranibizumab versus verteporfin for neovascular age-related macular degeneration.
N Engl J Med.
2006;
355
1432-1444
6
Meyer C H, Eter N.
Incidence of ocular hemorrhages in anticoagulated patients receiving repeated intravitreal
injections.
Am J Ophthalmol.
2008;
145
386-387
7
Dayani P N, Siddiqi O K, Holekamp N M.
Safety of intravitreal injections in patients receiving warfarin anticoagulation.
Am J Ophthalmol.
2007;
144
451-453
Prof. Dr. Heinrich Gerding, FEBO
Abteilung für Retinologie, Augenzentrum Klinik Pallas
Louis Giroud-Str. 20
CH-4600 Olten, Switzerland
Phone: ++ 41/62/2 86 62 09
Fax: ++ 41/62/2 86 62 20
Email: azol@klinik-pallas.ch