Zusammenfassung
Anamnese und klinischer Befund: Eine
72-jährige Patientin wurde mit Oberbauchschmerzen, Übelkeit,
Erbrechen und Stuhlverhalt stationär aufgenommen.
Untersuchungen: Sonographisch waren
eine Aerobilie, eine biliodigestive Fistel und ein Ileus mit Gallensteinen
im Dünndarm nachweisbar. Die Befunde wurden in der Computertomographie bestätigt.
Therapie und Verlauf: Es wurde die Diagnose
eines Gallensteinileus bei biliodigestiver Fistel gestellt. Die
Patientin wurde operiert und antibiotisch behandelt.
Folgerung: Der Fallbericht belegt, dass
der perkutane Ultraschall in der Notfalldiagnostik des akuten Abdomens
als erstes Verfahren zum Einsatz kommen sollte, und dass mit dieser
Methode ein Gallensteinileus erkannt werden kann. Deshalb ist es
wichtig, bei der Sonographie auch auf eine detaillierte Beurteilung
von intestinalen Strukturen zu achten.
Abstract
History and clinical findings: A 72-year-old woman
was admitted to the hospital with upper abdominal pain, nausea,
vomiting, and obstipation.
Investigations: Percutaneous ultrasound
found aerobilia, a biliary-digestive fistula, and an ileus with
gallstones within the small bowel. The findings were confirmed at
computed tomography.
Treatment and course: A gallstone ileus
on the basis of a biliary-digestive fistula was diagnosed. The patient
was treated by surgery and with antibiotics.
Conclusion: This case report demonstrates
that percutaneous ultrasonography should be used as the first imaging
procedure in the diagnosis of acute abdominal pain. This procedure
makes it possible to detect a gallstone ileus. It is important also
to define varius intestinal structures accurately.
Schlüsselwörter
biliodigestive Fistel - Gallensteinileus - Sonographie
Keywords
biliary-digestive fistula - gallstone ileus - ultrasonography
Literatur
1
Balthazar E J, Schechter L S.
Gallstone
ileus – The importance of contrast examinations in the
roentgenographic diagnosis.
Amer J Roentgenol.
1975;
125
374-379
2
Glenn F, Reed C, Grafe W R.
Biliary enteric fistula.
Surg Gynecol Obstet.
1981;
153
527-531
3
Nuernberg D, Ignee A, Dietrich C F.
Current status of ultrasound in gastroenterology – bowel
and upper gastrointestinal tract – part 1.
Z Gastroenterol.
2007;
45
629-640
4
Nuernberg D, Ignee A, Dietrich C F.
Current status of ultrasound in gastroenterology – bowel
and upper gastrointestinal tract – part 2.
Z Gastroenterol.
2008;
46
355-366
5
Piedad D H, Wels P B.
Spontaneous internal
biliary fistula, obstructive and nonobstructive types: twenty-year
review of 55 cases.
Ann Surg.
1972;
175
75-80
6
Redlich A, Rickes S, Costa S D, Wolff S.
Small bowel obstruction
in pregnancy.
Arch Gynecol Obstet.
2007;
275
381-383
7
Reisner R M, Cohen J R.
Gallstone ileus:
a review of 1001 reportedcases.
Amer Surg.
1994;
60
441-446
8
Rickes S, Neye H, Lochs H, Wermke W.
Biliodigestive Fistel mit Gallensteinileus – Eine
sonographische Diagnose.
Ultraschall Med.
2000;
21
186-188
9
Rickes S, Uhle C, Kahl S, Kolfenbach S, Mönkemüller K, Effenberger O, Malfertheiner P.
Echo-enhanced ultrasound: a new valid initial imaging approach
for severe acute pancreatitis.
Gut.
2006;
55
74-78
10
Rickes S, Treiber G, Mönkemüller K. et al .
Impact of operators experience
on value of high-resolution transabdominal ultrasound in the diagnosis
of choledocholithiasis: A prospective comparison using endoscopic
retrograde cholangiography as gold standard.
Scand J Gastroenterol.
2006;
41
838-843
11
Rickes S, Ocran K, Lochs H, Wermke W.
Acute appendicitis.
J
Gastroenterol Hepatol.
2001;
16
1165
12
Rigler L G, Borman C N, Noble J F.
Gallstone obstruction: pathogenesis and
roentgen manifestations.
J Amer Med Assn.
1941;
117
1753-1759
13
Seitz K, Merz M.
Sonographische Ileusdiagnostik.
Ultraschall Med.
1998;
19
242-249
14
Wolloch Y, Glanz J, Dinstmann M.
Spontaneous biliary-enteric fistulas, some considerations on
the management of gallstones.
Amer J Surg.
1976;
131
680-683
15
Yamashita H, Chijiiwa K, Ogawa Y, Kuroki S, Tanka M.
The internal biliary fistula – Reappraisal of incidence,
type, diagnosis and management of 33 consecutive cases.
HPB
Surgery.
1997;
10
143-147
PD Dr. med. Steffen Rickes
AMEOS Klinikum St. Salvator Halberstadt, Medizinische
Klinik
Gleimstr. 5
38820 Halberstadt
Phone: 03941645337
Fax: 03941645360
Email: rickes@medkl.salvator-kh.de