Mit ADVANCE, ACCORD und VADT haben 3 Studien das gängige diabetologische „Weltbild“
im letzten Jahr ein wenig ins Wanken gebracht. In diesen aktuellen Megastudien konnte
eine forcierte Reduktion der HbA1c-Werte das hohe kardiovaskuläre Globalrisiko dieser Patienten nicht – wie erwartet
– entscheidend reduzieren. Dies gilt insbesondere für Patienten in der Spätphase des
Diabetes, in höherem Alter, nach längerer Diabetesdauer, mit hohen HbA1c-Ausgangswerten und bei Vorliegen makrovaskulärer Folgeerkrankungen. Unstrittig bleibt
dagegen nach wie vor, dass eine normnahe Blutzuckereinstellung das Risiko diabetestypischer
mikrovaskulärer Komplikationen nachhaltig minieren kann. Ein HbA1c-Zielwert von 6,5 % und darunter kommt demnach im Rahmen einer zielwertorientierten
multimodalen Therapie nur dann in Betracht, wenn er ohne unübersichtliche Mehrfachkombinationen,
Hypoglykämien und Gewichtszunahme erreicht werden kann.
In recent years the ADVANCE, ACCORD and VADT studies have somewhat destabilized the
currently valid „image“ of diabetology. In these large-scale current studies, a forcible
reduction of the HbA1c values proved unable to reduce decisively the high cardiovascular global risk in
these patients, contrary to previous expectations. This applies in particular to patients
in the very advanced stage of diabetes, to aged patients, after prolonged duration
of diabetes, with high initial HbA1c values and if there are subsequent macrovascular diseases. It remains uncontroversial
that reducing the blood sugar level to a near-normal level can definitely minimize
the risk of microvascular complications that are typical of diabetes. Hence, a target
HbA1c value of 6,5 % or lower as part of a target-oriented multimodal therapy is only
feasible if it can be achieved without any misleading multiple combinations, hypoglycaemias
and weight increase.
Key words
diabetes mellitus - cardiovascular risk - arterial hypertension - evaluation of risk
- risk-adapted therapy
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1 National Institute for Health and Clinical Excellence
2 United Kingdom Prospective Diabetes Study
3 Action in Diabetes and Vascular disease: preterAx and diamicroN MR Controlled Evaluation
4 Action to Control CardiOvascular Risk in Diabetes
5 Veterans Affairs Diabetes Trial
Korrespondenz
Prof. Dr. Kristian Rett
Deutsche Klinik für Diagnostik (DKD)
Aukammallee 33
65191 Wiesbaden
eMail: rett.end@dkd-wiesbaden.de