Klin Padiatr 2009; 221(7): 419-424
DOI: 10.1055/s-0029-1231074
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Wilson's Disease: Monocentric Experiences Over a Period of 16 Years

Morbus Wilson: Monozentrische Erfahrungen über einen Zeitraum von 16 JahrenD. Prochazkova1 , S. Pouchla2 , V. Mejzlik3 , P. Konecna1 , J. Michalek1 , D. Bartosova4 , H. Hrstkova1
  • 11st Department of Paediatrics, University Hospital Brno and Faculty of Medicine Masaryk University, Brno, Czech Republic
  • 2Center for Molecular Biology and Gene Therapy, University Hospital Brno, Czech Republic
  • 3Center of Cardiovascular and Transplant Surgery, Brno, Czech Republic
  • 4Department of Pediatric Infectious Diseases, University Hospital Brno and Faculty of Medicine Masaryk University Brno, Czech Republic
Further Information

Publication History

Publication Date:
10 December 2009 (online)

Abstract

Background: Wilson's disease (WD) is an autosomal recessive disorder of copper metabolism. The objective of this study is to present diagnostic pitfalls and long time follow-up data in Wilson disease.

Patients/Methods: We studied 21 WD patients and 14 heterozygote carriers aged 2–43 years, retrospectively. 18 WD patients presented liver disease, three had mixed neurological and hepatic involvement and 9 patients underwent orthotopic liver transplantation (OLT).

Results: The median age at diagnosis of WD children without OLT was 10.16±3.8 (range, 5–16). All of females and younger age categories of patients prevailed in acute liver failure group. Serum ceruloplasmine levels were below 0.2 g/l in about ⅓ of WD carriers (X¯=0.27±0.09 g/l) and nearly ⅔ of children with WD (X¯= 0.21±0.13 g/l). A statistically significant difference (p<0.05) in the 24-h excretion of copper in urine was noticed between healthy controls, children with WD and WD heterozygote carriers. As diagnostic important proved the copper content of more than 250 μg/g hepatic dry weight. The Kayser-FleischerŽs ring was not observed in children. Ceruloplasmine, haemoglobin, ALT, ALP and plasma albumin were significantly different between fulminant and non-fulminant WD and could be used as indirect markers in evaluation of urgent OLT.

Conclusion: Detection of WD in children remains very difficult. The most important investigation is liver biopsy with the assessment of liver copper. Genetic analysis may help in doubtful cases.

Zusammenfassung

Hintergrund: Morbus Wilson (MW) ist eine autosomal-rezessive Störung des Kupferstoffwechsels. Das Ziel dieser Studie ist es, klinische Probleme bei der Diagnostik und die Daten der Langzeitbeobachtung von Morbus Wilson zu präsentieren.

Patienten und Methoden: Wir haben 21 MW-Patienten und 14 heterozygote Träger im Alter von 2 bis 43 Jahren retrospektiv analysiert. Von den MW-Patienten haben 18 an einer isolierten Lebererkrankung und 3 an einer gemischt-neurologisch-hepatischen Störung gelitten; insgesamt 9 Patienten haben sich einer orthotopen Lebertransplantation (OLT) unterzogen.

Ergebnisse: Das Durchschnittsalter bei Diagnose der MW-Patienten ohne OLT war 10,16±3,8 Jahre (Bereich 5–16). Alle jungen Frauen und Mädchen gehören in die Gruppe von Patienten mit akuten Leberstörungen. Bei ca ⅓ von MW-Trägern (X¯ 0,27±0,09 g/l) und fast ⅔ von Kindern mit MW (X¯ 0,21±0,13 g/l) waren die Werte des Ceruloplasmins im Serum <0,2 g/l. Bei gesunden Kontrollpersonen, Kindern mit MW und heterozygoten MW-Trägern wurde eine statistisch signifikante Differenz (p<0,05) in der 24-Stunden-Kupferausscheidung im Urin beobachtet. Als wichtiges Untersuchungsmerkmal hat sich ein Kupfergehalt von > 250 μg/g im Lebertrockengewicht erwiesen. Der Kayser-Fleischer-Ring wurde bei Kindern nicht beobachtet. Ceruloplasmin, Hämoglobin, ALT, ALP und Plasmaalbumin haben bei fulminantem und nicht-fulminantem MW signifikante Unterschiede aufgewiesen und könnten als indirekte Marker für die Entscheidung für eine dringliche OLT verwendet werden.

Schlussfolgerung: Die Diagnose des MW bei Kindern bleibt kompliziert. Die wichtigste Untersuchungsmethode ist die Leberbiopsie mit Bestimmung des Kupfergehaltes in der Leber. Die genetische Analyse kann in unklaren Fällen behilflich sein.

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Correspondence

Dr. Dagmar Prochazkova

University Hospital Brno

1st Department of Paediatrics

Cernopolni 9

Brno

Czech Republic

62500

Phone: +42/053/223 49 62

Fax: +42/053/223 48 13

Email: prochazkovad@fnbrno.cz

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