Notfall & Hausarztmedizin 2009; 35(2): 108-109
DOI: 10.1055/s-0029-1202226
Forum der Industrie

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart ˙ New York

Angiotensin-Rezeptorblocker - Welche Bedeutung haben Unterschiede in der Pharmakologie für die Wirksamkeit in der Klinik?

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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
02. März 2009 (online)

 

Angiotensin-Rezeptorblocker stehen seit über 10 Jahren für eine gute blutdrucksenkende Wirkung bei einmal täglicher Gabe sowie für eine sehr gute Verträglichkeit und Compliance. Einmal auf einen Angiotensin-Rezeptorblocker eingestellt, bleiben die Patienten länger als bei jeder anderen Substanzklasse bei der gewählten Therapie [1]. Darüber hinaus gibt es zahlreiche Endpunktstudien zur Senkung der Morbidität und Mortalität für die Wirkstoffe dieser Klasse.

Dementsprechend empfehlen die Leitlinien [2] Angiotensin-Rezeptorblocker heute für Patienten mit spezifischen Begleiterkrankungen ("compelling indications") wie Herzinsuffizienz, Myokardinfarkt, diabetische Nephropathie, linksventrikuläre Hypertrophie, Vorhofflimmern und für Patienten mit metabolischem Syndrom. Trotz ihres im Wesentlichen gleichen Wirkmechanismus bestehen aber im Detail deutliche Unterschiede zwischen den einzelnen Vertretern dieser Substanzklasse - Unterschiede, die hier am Beispiel von Candesartan und Losartan verdeutlicht werden sollen.

Literatur

  • 01 Veronesi M . Cicero AF . Prandin MG . et al . A prospective evaluation of persistence on antihypertensive treatment with different antihypertensive drugs in clinical practice.  Vasc Health Risk Manag. 2007;  3 999-1005
  • 02 Mancia G . De Backer G . Dominiczak A . et al . 2007 Guidelines for the Management of Arterial Hypertension: The Task Force for the Management of Arterial Hypertension of the European Society of Hypertension (ESH) and of the European Society of Cardiology (ESC).  J Hypertens. 2007;  25 1105-1187
  • 03 Vauquelin G . Fierens F . Liefde Van I. Long-lasting angiotensin type 1 receptor binding and protection by candesartan: comparison with other biphenyl-tetrazole sartans.  J Hypertens Suppl. 2006;  24 S23-S30
  • 04 Lacourcière Y . Asmar R . A comparison of the efficacy and duration of action of candesartan cilexetil and losartan as assessed by clinic and ambulatory blood pressure after a missed dose, in truly hypertensive patients: a placebo-controlled, forced titration study. Candesartan/Losartan study investigators.  Am J Hypertens. 1999;  12 1181-1187
  • 05 Koenig W, on behalf of the Multicentre Study Group. Comparison of the efficacy and tolerability of combination tablets containing candesartan cilexitil and hydrochlorothiazide or losartan and hydrochlorothiazide in patients with moderate to severe hypertension. Results of the CARLOS-Study.  Clin Drug Investig. 2000;  19 239-246
  • 06 Young JB . Dunlap ME . Pfeffer MA . et al . Mortality and morbidity reduction with candesartan in patients with chronic heart failure and left ventricular systolic dysfunction: results of the CHARM low-left ventricular ejection fraction trials.  Circulation. 2004;  110 2618-2626
  • 07 Pitt B . Segal R . Martinez FA . et al . Randomised trial of losartan versus captopril in patients over 65 with heart failure (Evaluation of Losartan in the Elderly Study, ELITE).  Lancet. 1997;  349 747-752
  • 08 Pitt B . Poole-Wilson WA . Segal R . Effect of losartan compared with captopril on mortality in patients with symptomatic heart failure: randomised trial - the Losartan Heart Failure Survival Study ELITE II.  Lancet. 2000;  355 1582-1587
  • 09 Hudson M . Humphries K . Tu JV . et al . Angiotensin II receptor blockers for the treatment of heart failure: a class effect?.  Pharmacotherapy. 2007;  27 526-534
  • 10 Lewington S . Clarke R . Qizilbash N . et al . Age-specific relevance of usual blood pressure to vascular mortality: a meta-analysis of individual data for one million adults in 61 prospective studies.  Lancet. 2002;  360 1903-1913

01 Candesartan in Heart failure Assessment of Reduction in Mortality and morbidity

02 Evaluation of Losartan In The Elderly study