Zusammenfassung
An dem Hodenbiopsiebild, der Spermienzahl, dem Spermiogramm, dem Cytogramm und der
Relation Spermien : Zellen im Ejakulat sowie anderen Befunden wurde der Einfluß des
Testosterons auf die Spermiogenese studiert. Nur 9 von 23 Patienten mit einer Oligospermie
zeigten das sog. „Rebound-Phänomen”, d. h. nach Abschluß der Testosteron-Behandlung
kam es zu einer Zunahme der Zahl der Spermien, die die anfänglichen Werte, vor der
Therapie, überschritt. Unter 21 zur Beurteilung der Fertilität geeigneten Patienten,
die seit mehreren Jahren in unfruchtbarer Ehe lebten, kam es in 8 Fällen zur Konzeption
der Ehefrau, unabhängig von der Höhe der erreichten Spermienzahl. Für die Fertilität
scheinen eine Normalisierung des Spermiogramms, des Cytogramms und der Relation Spermien
: Zellen von ebensogroßer Bedeutung zu sein wie eine ausreichende Zahl der Spermien.
Die Verabreichung hoher Testosterongaben sollte bei „subfertilen” Patienten, die eine
Oligospermie von 20 bis 40 Mill./ccm aufweisen, weiterhin geprüft werden. Wenn die
Zahl der Spermien weniger als 20 Mill./ccm beträgt, ist offensichtlich kein Erfolg
zu erwarten.
Summary
Investigations were conducted on 22 patients who had lived a childless marriage for
several years. Previous gynaecological examinations of the wives had failed to reveal
organic causes for sterility. In addition, an unmarried patient with normospermia
was included when he received testosterone for other reasons. — The following tests
were perfomred in all patients: — Repeated 17-ketosteroid determinations evaluation
of testicular activity by means of testicular biopsy and examination of the ejaculate,
before and after administration of testosterone. The ejaculate was examined for sperm
count, proportion of normal and abnormal sperm (spermogram), and the differentiation
of cells of the spermogenic series (cytogram), including the ratio of sperm to cells
of the immature series. In this way the effects of testosterone on spermiogenesis
could be evaluated. Only 9 of the 22 patients with oligospermia showed the normally
expected “rebound phenomenon”, i.e. an increase in sperm count after conclusion of
testosterone treatment which exceeds the pre-treatment count. The wives of 8 of the
21 patients who could be properly followed from this point of view, conceived during
the period of observation, independent of the husband's sperm count. To achieve fertility
the absolute number of sperm does not seem as important as a normal spermiogram and
cytogram and the proportion between mature sperm and immature forms. — The authors
recommend further study of the effect of high doses of testosterone on subfertile
or sterile patients with an oligospermia of 20-40 million/cc. No favourable response
is to be expected when the sperm count is less than 20 million.
Resumen
Estudios del efecto de la testosterona sobre la actividad espermatogénica del testículo
en la oligospermia
Se estudia la influencia de la testosterona sobre la espermatogénesis basándose en
el cuadro biópsico del testiculo, en las cifras espermáticas, en el espermatograma,
en el citograma y en la relación espermios: células del semen, así como en otros hallazgos.
Solamente 9 de los 23 pacientes con oligospermia demostraron el llamado «fenómeno
Rebound», o sea, que al terminar el tratamiento con testosterona se llega a un aumento
en el número de espermatozoos que sobrepasa a los valores iniciales antes del tratamiento.
En 21 pacientes aptos para diagnosticar la fertilidad y que vivían desde varios años
atrás en matrimonio estéril, se llegó, en 8 casos, a la concepción de la mujer, independientemente
del número de espermatozoos conseguido. Para la fertilidad parece ser de tanta importancia
una normalización del espermograma, del citograma y de la relación espermios: células,
como una cantidad suficiente de espermatozoos. La administración de altas dosis de
testosterona debe ser comprobada ulteriormente en los pacientes estériles «subfértiles»
que presenten una oligospermia de 20—40 mill/cc. Si la cantidad de espermatozoos es
menor de 20 mill/cc., no es desesperar resultados positivos ostensibles.