Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0028-1109956
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Langzeiterfahrung mit einer pseudoakkommodativen Hinterkammerlinse
Long-Term Experience of a Pseudo-Accommodative LensPublication History
Eingegangen: 5.6.2009
Angenommen: 23.11.2009
Publication Date:
09 March 2010 (online)

Zusammenfassung
Hintergrund: Evaluation funktioneller Langzeitergebnisse der akkommodativen 1CU-Hinterkammerlinse 3 – 72 Monate nach Implantation. Methoden: Retrospektiv wurden insgesamt 26 Augen nach komplikationsloser Kataraktoperation mit Implantation einer 1CU-Hinterkammerlinse eingeschlossen. Bei 26 Augen (Gruppe 1) wurde zu beiden Untersuchungszeitpunkten die Lageveränderung des anterioren Linsenreflexes im unbeeinflussten Zustand und unter medikamentöser Stimulation mit Pilocarpin 1 % und Cyclopentolat (pseudophake Akkommodation) gemessen. Weiterhin wurde die maximale Vernebelungsakzeptanz bei bester Fernkorrektur (Pseudoakkommodation) ermittelt. An 20 Augen (Gruppe 2) wurde der Einfluss der Nd:YAG-Laser-Kapsulotomie im Hinblick auf die pseudophake Akkommodationsleistung bestimmt. Ergebnisse: Nach Implantation der 1CU-Hinterkammerlinse kam es unter Stimulation von Pilocarpin 1 % (maximal erzielbarer akkommodativer Effekt) zu einer Verschiebung des anterioren (–) Linsenreflexes von –0,59 ± 0,28 mm (pseudophake Akkommodationsleistung) nach 3 Monaten und –0,49 ± 0,27 mm im Mittel nach 50,8 Monaten (p < 0,001). Die mittlere Vernebelung – als Ausmaß einer pseudoakkommodativen Leistung – des bestkorrigierten Fernvisus bis zum Erreichen einer Visusstufe von 0,4 erbrachte einen Wert von 1,5 Dioptrien (D). Eine Nd:YAG-Laser-Kapsulotomie wurde im Mittel nach 21 ± 15 Monaten durchgeführt. Bei einer Verschiebung des anterioren Linsenreflexes von –0,5 ± 0,3 mm nach Nd:YAG-Laser-Kapsulotomie ergab sich kein signifikanter Einfluss im Hinblick auf die vor Nd:YAG-Laser-Kapsulotomie ermittelte Vorderkammertiefe. Schlussfolgerung: Unter pharmakologischer Stimulation von Pilocarpin 1 % und Cyclopentolat konnte nur eine minimale anteriore bzw. posteriore Beweglichkeit der 1CU-Hinterkammerlinse nachgewiesen werden. Die vorhandene pseudoakkommodative Wirkung der 1CU-Hinterkammerlinse ist über den gesamten Untersuchungszeitraum stabil, ermöglicht aber keine ausreichende Presbyopiekorrektur.
Abstract
Background: The aim of this study was to investigate the clinical long-term outcome of the 1CU posterior chamber IOL. Objective accommodative dynamics as well as measured data were assessed subjectively three months and 72 months after implantation. Patients and Methods: Retrospectively, 26 eyes after uneventful cataract surgery with 1CU IOL implantation were included. In 26 eyes (group I), the change of the anterior IOL reflex without and under stimulation with pilocarpine 1 %, and cyclopentolate (pseudophakic-accommodation), and maximum obfuscation under best corrected visual acuity (BCVA) settings (pseudo-accommodation) were examined. In 20 eyes (group II) the influence of the laser capsulotomy on the pseudophakic-accommodation was evaluated. Results: Eyes, stimulated by pilocarpine 1 %, have an anterior (–) shift of the IOL reflex of –0.59 ± 0.28 mm (pseudophakic-accommodation) after 3 months and –0.49 ± 0.27 mm after 50.8 months (p < 0.001). The mean obfuscation under BCVA level (pseudo-accommodation) was 1.5 diopters (D). Laser capsulotomy was performed after 21 ± 15 months in the mean. A change of the anterior reflex of the IOL of –0.5 ± 0.3 mm before and after Nd:YAG laser treatment did not show any statistical significance. Conclusions: Under application of pilocarpine 1 % and cyclopentolate a small movement of the 1CU-IOL was examined. The amount of the anterior/posterior shift of the IOL reflex was stable over the follow-up period but is not sufficient to provide full presbyopic correction.
Schlüsselwörter
pseudoakkommodierende IOL - Presbyopiekorrektur - 1CU - Linsenbewegung - Kapsulotomie
Key words
pseudo-accommodating IOL - presbyopic correction - 1-CU - lens shift - capsulotomy
Literatur
- 1
Auffarth G U, Martin M, Fuchs H A. et al .
Validity of anterior chamber depth measurements for the evaluation of accommodation
after implantation of an accommodative Humanoptics 1CU intraocular lens.
Ophthalmologe.
2002;
99
815-819
MissingFormLabel
- 2
Claoue C.
Functional vision after cataract removal with multifocal and accommodating intraocular
lens implantation: prospective comparative evaluation of Array multifocal and 1CU
accommodating lenses.
J Cataract Refract Surg.
2004;
30
2088-2091
MissingFormLabel
- 3
Dick H B.
Accommodative intraocular lenses: current status.
Curr Opin Ophthalmol.
2005;
16
8-26
MissingFormLabel
- 4
Dogru M, Honda R, Omoto M. et al .
Early visual results with the 1CU accommodating intraocular lens.
J Cataract Refract Surg.
2005;
31
895-902
MissingFormLabel
- 5
Findl O, Kiss B, Petternel V. et al .
Intraocular lens movement caused by ciliary muscle contraction.
J Cataract Refract Surg.
2003;
29
669-676
MissingFormLabel
- 6
Findl O, Kriechbaum K, Menapace R. et al .
Laserinterferometric assessment of pilocarpine-induced movement of an accommodating
intraocular lens: a randomized trial.
Ophthalmology.
2004;
111
1515-1521
MissingFormLabel
- 7
Findl O, Leydolt C.
Meta-analysis of accommodating intraocular lenses.
J Cataract Refract Surg.
2007;
33
522-527
MissingFormLabel
- 8
Galand A.
Performance of the 1CU accommodating IOL.
J Cataract Refract Surg.
2006;
32
3, author reply 3-4
MissingFormLabel
- 9
Haigis W, Lege B, Miller N. et al .
Comparison of immersion ultrasound biometry and partial coherence interferometry for
intraocular lens calculation according to Haigis.
Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol.
2000;
238
765-773
MissingFormLabel
- 10
Hancox J, Spalton D, Heatley C. et al .
Objective measurement of intraocular lens movement and dioptric change with a focus
shift accommodating intraocular lens.
J Cataract Refract Surg.
2006;
32
1098-1103
MissingFormLabel
- 11
Hancox J, Spalton D, Heatley C. et al .
Fellow-eye comparison of posterior capsule opacification rates after implantation
of 1CU accommodating and AcrySof MA 30 monofocal intraocular lenses.
J Cataract Refract Surg.
2007;
33
413-417
MissingFormLabel
- 12
Heatley C J, Spalton D J, Hancox J. et al .
Fellow eye comparison between the 1CU accommodative intraocular lens and the Acrysof
MA 30 monofocal intraocular lens.
Am J Ophthalmol.
2005;
140
207-213
MissingFormLabel
- 13
Koeppl C, Findl O, Menapace R. et al .
Pilocarpine-induced shift of an accommodating intraocular lens: AT-45 Crystalens.
J Cataract Refract Surg.
2005;
31
1290-1297
MissingFormLabel
- 14
Kriechbaum K, Findl O, Koeppl C. et al .
Stimulus-driven versus pilocarpine-induced biometric changes in pseudophakic eyes.
Ophthalmology.
2005;
112
453-459
MissingFormLabel
- 15
Küchle M, Seitz B, Langenbucher A. et al .
Stability of refraction, accommodation, and lens position after implantation of the
1CU accommodating posterior chamber intraocular lens.
J Cataract Refract Surg.
2003;
29
2324-2329
MissingFormLabel
- 16
Küchle M, Seitz B, Langenbucher A. et al .
Comparison of 6-month results of implantation of the 1CU accommodative intraocular
lens with conventional intraocular lenses.
Ophthalmology.
2004;
111
318-324
MissingFormLabel
- 17
Langenbucher A, Huber S, Nguyen N X. et al .
Measurement of accommodation after implantation of an accommodating posterior chamber
intraocular lens.
J Cataract Refract Surg.
2003;
29
677-685
MissingFormLabel
- 18
Langenbucher A, Seitz B, Huber S. et al .
Theoretical and measured pseudophakic accommodation after implantation of a new accommodative
posterior chamber intraocular lens.
Arch Ophthalmol.
2003;
121
1722-1727
MissingFormLabel
- 19
Leyland M, Zinicola E.
Multifocal versus monofocal intraocular lenses after cataract extraction.
Cochrane Database Syst Rev.
2001;
CD003169
MissingFormLabel
- 20
Leyland M, Zinicola E.
Multifocal versus monofocal intraocular lenses in cataract surgery: a systematic review.
Ophthalmology.
2003;
110
1789-1798
MissingFormLabel
- 21
Leyland M, Pringle E.
Multifocal versus monofocal intraocular lenses after cataract extraction.
Cochrane Database Syst Rev.
2006;
CD003169
MissingFormLabel
- 22
Marchini G, Mora P, Pedrotti E. et al .
Functional assessment of two different accommodative intraocular lenses compared with
a monofocal intraocular lens.
Ophthalmology.
2007;
114
2038-2043
MissingFormLabel
- 23
Menapace R, Findl O, Kriechbaum K. et al .
Accommodating intraocular lenses: a critical review of present and future concepts.
Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol.
2007;
245
473-489
MissingFormLabel
- 24
Mester U, Dillinger P, Anterist N. et al .
Functional results with two multifocal intraocular lenses (MIOL). Array SA 40 versus
Acri.Twin.
Ophthalmologe.
2005;
102
1051-1056
MissingFormLabel
- 25
Mester U, Fahle M, Ott G. et al .
Functional vision training after MIOL implantation.
Ophthalmologe.
2008;
105
533-537
MissingFormLabel
- 26
Nanavaty M A, Spalton D J, Boyce J. et al .
Edge profile of commercially available square-edged intraocular lenses.
J Cataract Refract Surg.
2008;
34
677-686
MissingFormLabel
- 27
Nguyen N X, Seitz B, Reese S. et al .
Accommodation after Nd: YAG capsulotomy in patients with accommodative posterior chamber
lens 1CU.
Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol.
2005;
243
120-126
MissingFormLabel
- 28
Vogel A, Dick B, Krummenauer F.
Reproducibility of optical biometry using partial coherence interferometry. Intraobserver
and interobserver reliability.
J Cataract Refract Surg.
2001;
27
1961-1968
MissingFormLabel
Dr. Florian Seidensticker
Universitätsaugenklinik München, Centrum für refraktive Therapie
Mathildenstraße 8
80336 München
Phone: ++ 49/89/51 60 38 11
Fax: ++ 49/89/51 60 51 60
Email: florian.seidensticker@med.uni-muenchen.de