Zusammenfassung
Ein Großteil der Tumorpatienten leidet unter starken Schmerzen. Die für die Langzeittherapie
chronischer Schmerzen zur Verfügung stehenden stark wirksamen Opioide müssen bei Tumorpatienten
differenziert unter Berücksichtigung vielfältiger Aspekte eingesetzt werden. Hierzu
zählen Komorbidität, Entstehung von aktiven bzw. nicht aktiven Metaboliten, Nebenwirkungen,
Komedikation und deren Relevanz hinsichtlich Interaktionen, Compliance, der potenziell
immunsuppressiven Wirkung sowie die individuellen Präferenzen der Patienten.
Abstract
The majority of all cancer patients are suffering from severe pain. A lot of aspects
must be taken into consideration when applying the effective opioids available for
long-term treatment of chronic pain. These are comorbidity, appearance of active and
non-active metabolites, side effects, co-medication and their relevance with regard
to interaction, compliance, immunosuppressive effects as well as the individual preferences
of the patients.
Schlüsselwörter
Opioide - Morphin - Hydromorphon - Oxycodon - Imunsuppression - Opioidrotation
Key words
opioids - morphine - hydromorphone - oxycodone - immunosupression - opioid rotation
Literatur
1
Heitmann C, Bauer A, Hoffmann W. et al .
Breast cancer mortality in women in the Schleswig-Holstein district 1981 to 1995.
Gesundheitswesen.
2001;
63
383-391
2
Becker N, Altenburg H P, Stegmaier C. et al .
Report on trends of incidence (1970 – 2002) of and mortality (1952 – 2002) from cancer
in Germany.
J Cancer Res Clin Oncol.
2007;
133
23-35
3 www.destatis.de
4
Heidemann E.
Tumorpatienten in Deutschland: Was wissen wir über Schmerzprävalenzen?.
Schmerz.
1999;
13
249-252
5
Portenoy R K, Kornblith A B, Wong G.
Pain in ovarian cancer patients. Prevalence, characteristics, and associated symptoms.
Cancer.
1994;
74
907-915
6
Rittner H L, Brack A, Stein C.
Pain and the immune system.
Br J Anaesth.
2008;
101
40-44
7
Sabatowski R, Schäfer D, Kasper S M. et al .
Pain treatment: a historical overview.
Curr Pharm Des.
2004;
10
701-716
8 World Health Organisation .Cancer pain relief: with a guide to opioid availability. 1996
2nd Edition
9
Hanks G W, Conno F, Cherny N. et al .
Morphine and alternative opioids in cancer pain: the EAPC recommendations.
Br J Cancer.
2001;
84
87-93
10
Turk D C, Dworkin R H, Revicki D. et al .
Identifying important outcome domains for chronic pain clinical trials: an IMMPACT
survey of people with pain.
Pain.
2008;
137
276-285
11
Trescot A M, Datta S, Lee M. et al .
Opioid pharmacology.
Pain Physician.
2008;
11
S133-S153
12
Schwab M, Marx C, Zanger U. et al .
Pharmakogenetik der Zytochrom-P-450-Enzyme: Bedeutung für Wirkungen und Nebenwirkungen
von Medikamenten.
Dtsch Ärztebl.
2002;
99
A497-A504
13
Sacerdote P.
Opioids and the immune system.
Palliat Med.
2006;
20 (Suppl 1)
9-15
14
Welters I D.
Is immunomodulation by opioid drugs of clinical relevance?.
Curr Opin Anaesthesiol.
2003;
16
509-513
15
Stoutz N D, Bruera de E, Suarez-Almazor M.
Opioid rotation for toxicity reduction in terminal cancer patients.
J Pain Symptom Manage.
1995;
10
378-384
16
Quigley C.
Opioid switching to improve pain relief and drug tolerability.
Cochrane Database Syst Rev.
2004;
(3)
CD004847
17
Yang M, Dubois D, Kosinski M. et al .
Mapping MOS Sleep Scale scores to SF-6D utility index.
Curr Med Res Opin.
2007;
23
2269-2282
Prof. Dr. med. Rainer Sabatowski
Schmerzambulanz Universitätsklinikum Dresden
Fetscherstr. 74
01307 Dresden
Phone: ++ 49/3 51/4 58 59 83
Email: rainer.sabatowski@uniklinikum-dresden.de