Klin Monbl Augenheilkd 2009; 226(4): 289-293
DOI: 10.1055/s-0028-1109330
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Macula-Off Retinal Detachment – a Matter of Time?[1]

Macula-off Ablatio Retinae – eine Zeitfrage?P. B. Henrich1, 5 , S. Priglinger2, 6 , D. Klaessen3, 5 , J.-O Kono-Kono4, 5 , M. Maier5 , A. Schötzau1 , P. Meyer1 , T. Josifova1 , U. Schneider1 , J. Flammer1 , C. Haritoglou6
  • 1University of Basel, Department of Ophthalmology, Basel, Switzerland
  • 2Department of Ophthalmology, Linz General Hospital, Linz, Austria
  • 3Schindler & Klaessen Eye Clinic, Eichstätt, Germany
  • 4Niederstadt Eye Clinic, Konstanz, Germany
  • 5Technical University of Munich Eye Hospital, Munich, Germany
  • 6Department of Ophthalmology, Ludwig Maximilians Universität, Munich, Germany
Further Information

Publication History

received: 26.9.2008

accepted: 20.11.2008

Publication Date:
21 April 2009 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Wir untersuchten die Auswirkung des Zeitintervalls von der Abhebung der Makula bis zu ihrer operativen Korrektur auf den postoperativen Visusgewinn bei Patienten mit rhegmatogener Macula-off Ablatio retinae. Patienten und Methoden: Auf Basis der Patientenakten untersuchten wir in einer retrospektiven Fallserie 62 konsekutive Patienten mit rhegmatogener Macula-off Ablatio, die mit eindellender Chirurgie versorgt worden waren. Es wurde überprüft, inwieweit Alter, Geschlecht, Refraktionsstatus, Anzahl der Foramina, Katarakt-Entwicklung während des Beobachtungszeitraums, präoperativer Visus und Operationszeitpunkt mit dem postoperativen Visus sowie dem beobachteten Visusgewinn korrelierten. Das Follow-up betrug im Durchschnitt 12,7 Monate. Ergebnisse: Eine Korrelation mit dem Visus am Ende der Beobachtungsperiode wurde für den präoperativen Visus sowie für den Operationszeitpunkt beobachtet. Eine Korrelation mit dem Visusgewinn nach der Operation fand sich lediglich für den Operationszeitpunkt. Nach Einteilung der Patienten in Gruppen, die am Tag des Symptombeginns operiert wurden bzw. 1 – 3, 4 – 6, oder 7 – 9 Tage danach, zeigte sich eine bessere Visusentwicklung, je früher die Operation erfolgt war. Im Vergleich zu der am Tag 0 operierten Gruppe waren die Visusergebnisse der später operierten Patienten allerdings erst ab dem 4. Tag statistisch signifikant schlechter. Schlussfolgerungen: Die ersten 3 Tage nach Ablösung der Makula scheinen ein relativ sicheres Intervall darzustellen, währenddessen eine operative Korrektur ohne eine signifikante Beeinträchtigung der Visusprognose aufgeschoben werden kann.

Abstract

Background: The aim of this study was to determine the influence of the lag time between macular detachment and surgical intervention on post-operative visual acuity gain in patients with rhegmatogenous macula-off retinal detachment. Patients and Methods: We retrospectively evaluated the medical records of 62 consecutive patients having undergone scleral buckling surgery for rhegmatogenous macula-off retinal detachment. The correlation of gender, age, refraction, number of retinal breaks, development of cataract during follow-up, pre-operative visual acuity and timing of surgical intervention with final visual acuity and post-operative visual acuity gain were determined. Mean follow-up time was 12.7 months. Results: A correlation with final visual acuity was found for pre-operative visual acuity and lag between the beginning of symptoms and surgical intervention. A correlation with visual acuity gain was found only for timing of surgical procedure. When divided into subgroups operated after 0, 1 – 3, 4 – 6, or 7 – 9 days, respectively, visual recovery was better the earlier the patients underwent surgical repair. Compared to surgery at day 0, statistical significance was found only for patients operated 4 or more days after the occurrence of symptoms. Conclusion: The first three days seem to represent a relatively safe period during which surgery for macula-off retinal detachment may be postponed without compromising the patient’s visual prognosis.

1 Presented at the Annual Meeting of the Association for Research in Vision and Ophthalmology (ARVO), Fort Lauderdale, FL, May 1, 2008.

References

  • 1 Spaeth G L. Ophthalmic surgery, principles and practice. Philadelphia; W. B. Saunders Company 1982
  • 2 Salicone A, Smiddy W E, Venkatraman A. et al . Visual recovery after scleral buckling procedure for retinal detachment.  Ophthalmology. 2006;  113 1734-1742
  • 3 Kreissig I. Prognosis of return of macular function after retinal reattachment.  Mod Probl Ophthalmol. 1977;  18 415-429
  • 4 Burton T C. Recovery of visual acuity after retinal detachment involving the macula.  Trans Am Ophthalmol Soc. 1982;  80 475-497
  • 5 Girard P, Karpouzas I. Visual acuity after scleral buckling surgery.  Ophthalmologica. 1995;  209 323-328
  • 6 Kusaka S, Toshino A, Ohashi Y. et al . Long-term visual recovery after scleral buckling for macula-off retinal detachments.  Jpn J Ophthalmol. 1998;  42 218-222
  • 7 Ross W H, Kozy D W. Visual recovery in macula-off rhegmatogenous retinal detachments.  Ophthalmology. 1998;  105 2149-2153
  • 8 Chang S D, Kim I T. Long-term visual recovery after scleral buckling procedure of rhegmatogenous retinal detachment involving the macula.  Korean J Ophthalmol. 2000;  14 20-26
  • 9 Zhioua R, Malek I, I N B. et al . Functional results of rhegmatogenous retinal and macular detachment.  Tunis Med. 2002;  80 681-684
  • 10 Hassan T S, Sarrafizadeh R, Ruby A J. et al . The effect of duration of macular detachment on results after the scleral buckle repair of primary, macula-off retinal detachments.  Ophthalmology. 2002;  109 146-152
  • 11 Yang C H, Lin H Y, Huang J S. et al . Visual outcome in primary macula-off rhegmatogenous retinal detachment treated with scleral buckling.  J Formos Med Assoc. 2004;  103 212-217
  • 12 Liu F, Meyer C H, Mennel S. et al . Visual recovery after scleral buckling surgery in macula-off rhegmatogenous retinal detachment.  Ophthalmologica. 2006;  220 174-180
  • 13 Mowatt L, Shun-Shin G A, Arora S. et al . Macula off retinal detachments. How long can they wait before it is too late?.  Eur J Ophthalmol. 2005;  15 109-117
  • 14 Diederen R M, La Heij E C, Kessels A G. et al . Scleral buckling surgery after macula-off retinal detachment: worse visual outcome after more than 6 days.  Ophthalmology. 2007;  114 705-709
  • 15 Erickson P A, Fisher S K, Anderson D H. et al . Retinal detachment in the cat: the outer nuclear and outer plexiform layers.  Invest Ophthalmol Vis Sci. 1983;  24 927-942
  • 16 Anderson D H, Stern W H, Fisher S K. et al . Retinal detachment in the cat: the pigment epithelial-photoreceptor interface.  Invest Ophthalmol Vis Sci. 1983;  24 906-926
  • 17 Anderson D H, Guerin C J, Erickson P A. et al . Morphological recovery in the reattached retina.  Invest Ophthalmol Vis Sci. 1986;  27 168-183

1 Presented at the Annual Meeting of the Association for Research in Vision and Ophthalmology (ARVO), Fort Lauderdale, FL, May 1, 2008.

Paul B. Henrich, M. D.

University of Basel Department of Ophthalmology

P. O. Box

4012 Basel

Switzerland

Phone: ++ 41/61/2 65 25 25

Fax: ++ 41/61/2 65 87 45

Email: Henrichp@uhbs.ch

    >