Thorac Cardiovasc Surg 1975; 23(1): 23-25
DOI: 10.1055/s-0028-1096921
Copyright © 1975 by Georg Thieme Verlag

Phlebographische Untersuchungen über Kompressionserscheinungen beim Schultergürtelsyndrom

Phlebographic Studies of Subclavian Vein Compression at the Shoulder GirdleJ. H. Dunant, H. J. Hehne, E. F. Gauer, P. P. Waibel
  • Department für Chirurgie der Universität Basel: Gefäßchirurgische Klinik
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 December 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei 60 Patienten ohne Erkrankungen im Schultergürtelbereich wurden Phlebographien der Vena subclavia in verschiedenen Armstellungen vorgenommen.

Venöse Abflußbehinderungen fanden sich unter Hyperabduktion des Armes und Schulterretraktion in 70% der Phlebographien. Eine venöse Kompression der Vena subclavia tritt also auch bei gesunden Personen auf. Sie entsteht vor allem durch Verkleinerung des kostoklavikulären Raumes und durch Verdrängung der Vene durch den Humeruskopf in Extremstellungen des Armes.

Es wird angenommen, daß die wiederholte Kompression zu Schädigung der Venenwand führt und deshalb die Ursache der primären Subklaviavenenthrombose sein könnte.

Summary

60 healthy persons without clinical signs of neurovascular compression at the shoulder girdle were investigated with phlebograms of the arm under various arm-positions.

Venous obstruction could be demonstrated under hyperabduction and shoulder-retraction in 70% of the phlebograms.

A compression of the subclavian vein in extreme positions of the arm can therefore be demonstrated in a significant number of healthy individuals. A narrowing of the costoclavicular space and an impression by the head of the humerus seem to be the most frequent mechanisms of compression.

Repeated compression between clavicula and first rib leads to thickening of the vein wall, forced expiration (Valsalva) to temporary stasis. These mechanisms could be the reason for primary subclavian vein thrombosis in otherwise healthy individuals.

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