Thorac Cardiovasc Surg 1977; 25(3): 181-186
DOI: 10.1055/s-0028-1096711
Copyright © 1977 by Georg Thieme Verlag

Postmortale Untersuchungen nach Revaskularisations-Operationen

Postmortem Investigations after Coronary Artery Bypass SurgeryM. Stolte
  • Pathologisches Institut der Universität Erlangen-Nürnberg (Direktor: Prof. Dr. V. Becker)
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 December 2008 (online)

Zusammenfassung

Anhand der Obduktionsergebnisse von 60 Patienten nach aortokoronarer Venenbypass-Operation und 145 Patienten mit koronarer Herzkrankheit werden die wichtigsten morphologischen Risikofaktoren dieser Operation dargestellt. Sehr risikoreich ist die stenosierende Koronararteriensklerose im Bereich der koronaren Bypass-Anastomose und die stenosierte oder verschwielte koronare Ausflußbahn. Auch eine zu starke Kaliberdifferenz zwischen Vene und Kranzarterie muß als Risikofaktor gewertet werden.

Die Kenntnis der Morphologie der koronaren Muskelbrücke hilft, operative Komplikationen zu vermeiden. Die Progression der Koronarsklerose in der überbrückten Stenose ist abhängig von Grad und histologischer Qualität dieser Stenose.

Hinter kritischen Lichtungseinengungen der Kranzarterien findet sich in 89,4% operables Myokard, hinter Koronarverschlüssen ist das Versorgungsgebiet in 58,9% revaskularisationswürdig.

Summary

On the basis of postmortem findings in 60 patients who had undergone aorto-coronary vein graft bypass and 145 patients with coronary heart disease we show the morphological risk factors associated with this operation. Arteriosclerosis of the coronary artery in the region of the anastomosis and the stenosed or scared coronary outflow pathways are attended by high risk.

A large difference in calibre between the vein and the coronary artery is also a risk factor.

The knowledge of the morphology of the coronary muscle bridge helps to avoid operative complications.

The progression of coronary artery sclerosis in the overbridged stenosis depends from the degree and the histological qualitiy of this stenosis.

Beyond critical stenoses of the coronary arteries operable myocardium is evident in 89,4%, even beyond coronary occlusions revascularisation is possible in 58,9%.