Thorac Cardiovasc Surg 1976; 24(5): 406-409
DOI: 10.1055/s-0028-1095955
Copyright © 1976 by Georg Thieme Verlag

Zur Hämodynamik nach Implantation von Hancock-Prothesen

Hemodynamic Studies after the Implantation of Hancock-Heart-ValvesE. Struck, H. Meisner, S. Hagl, W. Heimisch, E. Gams, F. Sebening
  • Klinik für Herz- und Gefäßchirurgie, Deutsches Herzzentrum München (DHM)
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 December 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei 10 Patienten wurden nach Implantation von 27er und 29er Bioprothesen in Aortenposition Strömungsprofil, Druckgradient über die Klappe und Volumenfluß gemessen. Der Aortenklappenersatz mit Bioprothesen ist aus hämodynamischen Grün-den danach zu befürworten. Die Ströjnungsverlangsamung an der Muskulatur enthaltenden Klappentasche bewirkt keine erfaßbare Stenose unter Ruhebedingungen intraoperativ. Zwischen Hancock-Zuhdi und Edwards-Carpentier-Prothesen fanden wir bei den Messungen keinen Unterschied. Trotz geringen Thrombembolierisikos und günstiger hämodynamischer Meßwerte ist noch Zurückhaltung beim Aortenklappenersatz mit Bioprothesen angezeigt, solange nicht über 6 Jahre hinausreichende Erfahrungen die mechanische Stabilität der Bioprothesen sichern.

Summary

Velocity profile, pressure gradient across the valve and blood flow have been measured in 10 patients after the implantation of bioprostheses of the sizes 27 and 29 millimeters in aortic position. According to these hemodynamic measurements the use of bioprostheses for the aortic valve replacement is recommendable. The low flow velocities in the area of the muscle containing valve cusp did not effect a detectable stenosis intraoperatively under the conditions of rest. The hemodynamic data showed no differences between the Hancock-Zuhdi and the Edwards-Carpentier bioprostheses. Despite of good hemodynamic conditions and a low risk of thromboembolic complications after the aortic valve replacement with bioprostheses reservation is recommended to its clinical use until the long term mechanical stability (more than 6 years) of the biological heart valve prosthesis has been secured.