Thorac Cardiovasc Surg 1976; 24(4): 279-285
DOI: 10.1055/s-0028-1095929
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Häufigkeit und Relevanz der Trikuspidalinsuffizienz bei erworbenem Mitralvitium. Analyse anhand des rechtsventrikulären Angiogrammes

Tricuspid Incompetence in Predominant Mitral Valve DiseaseR. Simon, P. Lichtlen
  • Abteilung für Kardiologie, Department für Innere Medizin, Medizinische Hochschule Hannover
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Publication Date:
11 December 2008 (online)

Zusammenfassung

Die rechtsventrikularen Angiokardiogramme von 167 Patienten mit mittelschwerem bis schwerem Mitralvitium wurden auf das Vorliegen einer gleichzeitigen Trikuspidalinsuffizienz (TI) untersucht. Eine “echte” TI wurde nur bei holosystolischem Kontrastmittelreflux in der Mitte der Klappe bzw. basisnahe angenommen, nicht aber bei Ruckstrom entlang dem die Klappe passierenden Katheter. Bei 30% der Patienten fand sich eine leichte bis mittelschwere, bei 5% eine schwere Tl. Das Auftreten einer TI war in einem hohen Prozentsatz (74%) mit einer Druckerhohung im kleinen Kreislauf, einer absoluten Arrhythmie (91%) und einer eingeschrankten Kontraktion des Trikuspidalklappenringes (55%) verbunden.

Summary

To detect tricuspid incompetence (TI) right ventricular angiography was performed in 167 patients suffering from moderate to severe mitral valve disease. Holosystolic reflux of contrast medium to the right atrium through the central part of the tricuspid valve was thought to represent true TI, whereas a jet of contrast medium following the injection catheter and originating from the region of its valve passage was assumed to reflect arteficial regurgitation. True TI was found in 35% of the total group (30% mild to moderate, 5% severe TI). TI was often accompanied by atrial fibrillation (91%), pulmonary hypertension (74%) and reduced contraction of the tricuspid annulus (55%). Since tricuspid regurgitation in mitral valve disease commonly represents “functional” incompetence surgical intervention may be recommandable only in case of severe TI or concomitant valvular stenosis.