Pharmacopsychiatry 1979; 12(4): 321-337
DOI: 10.1055/s-0028-1094627
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Clinical Profile and Serum Concentration of Viloxazine as Compared to Amitriptyline

Klinisches Wirkungsprofil und Blutspiegel von Viloxazin im Vergleich zu AmitriptylinB. Müller-Oerlinghausen, E. Rüther, H.K. Adam, D. Bente, H. Busch, E. Fähndrich, W. Greil, G. Jungkunz, H.-J. Kuss, V. Lallinger* , E. Renfordt, A. Strauß, R. Urban, R. Wegscheider
  • Depts. of Psychiatry of the Freie Universität Berlin (Director: Prof. Dr. H. Helmchen) and the University of Munich (Director: Prof. Dr. H. Hippius)
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 January 2009 (online)

Summary

The antidepressive effect of viloxazine (300 mg/d) was investigated during three weeks in 41 patients with depressive syndromes requiring drug-treatment against amitriptyline (150 mg/d), using a controlled double-blind design. Viloxazine differs from amitriptyline by selective inhibition of norepinephrine re-uptake, whereas amitriptyline acts also on serotonin re-uptake. Psychopathological changes were documented by means of the Hamilton Depression Rating Scale, the Bf-S (v. Zerssen), the AMDP-System, and videotaped recordings. Besides routine clinical-chemical tests, the serum concentrations of viloxazine and partly of amitriptyline were determined. Repeated EEG-recordings were evaluated by spectral analysis. The number of global responders and non-responders – defined according to the final HDRS-scores – was equally distributed between the two drug-groups. The AMDP-evaluation suggests that viloxazin has a somewhat more marked and more rapid effect on symptoms of retardation, whereas amitriptyline acts predominantly on depressive mood, disturbances of sleep and vital feelings. The EEG-profile of both drugs was similar to the spectral changes seen under tricyclic antidepressants, though only the viloxazine-induced changes reached statistical significance on the 10th and 20th day, the variability of the EEG-recordings being greater in the amitriptyline group. The viloxazine blood levels showed a remarkably low inter- and intraindividual variance. Steady state was reached at day 5 at the latest. Amitriptyline serum concentrations still increased between the 10th and the 21st day. The average blood concentration of viloxazine was higher in the responder-than in the non-responder-group.

* Part of the results presented here are contained in the doctorate thesis of V.L.

Zusammenfassung

In einer doppelblinden Versuchsanordnung an 41 stationären Patienten wurde die antidepressive Wirkung von Viloxazin in einer Dosierung von 300 mg/die gegen 150 mg/die Amitriptylin über eine Zeit von drei Wochen geprüft. Viloxazin unterscheidet sich pharmakologisch u.a. von Amitriptylin durch seine ausschließliche Beeinflussung der Noradrenalin-, nicht aber der Serotonin-Wiederaufnahme. Die Dokumentation der psychopathologischen Veränderungen erfolgte mittels der Hamilton Depression Rating Scale (HAMD), Befindlichkeitsskala von v. Zerssen (Bf-S), dem AMDP-System und Videoaufzeichnungen. Neben üblichen klinisch-chemischen Routineuntersuchungen wurde die Serumkonzentration von Viloxazin und, bei einem Teil der Patienten, auch von Amitriptylin bestimmt. Mehrfache EEG-Ableitungen wurden spektralanalytisch ausgewertet. Die Zahl der anhand der HAMD-Werte definierten Responder war unter Viloxazin und Amitriptylin vergleichbar. Im Vergleich zu Amitriptylin imponierte Viloxazin durch eine deutlichere und frühzeitigere Beeinflussung der Antriebsstörungen, während unter Amitriptylin die Wirkung auf depressive Schlaf- und einige Vitalstörungen sowie die depressive Stimmung im Vordergrund stand. Das EEG-Profil entsprach qualitativ dem von trizyklischen Antidepressiva, jedoch waren nur unter Viloxazin, nicht unter Amitriptylin, am 10. bzw. 20. Tag die Veränderungen signifikant, während die EEGs unter Amitriptylin eine größere Variabilität aufwiesen. Die Viloxazin-Blutspiegel zeigten eine bemerkenswert geringe inter- und intraindividuelle Varianz; der Steady-State war spätestens am 5. Tag erreicht. Die Serumkonzentration von Viloxazin war bei Respondern höher als bei Nicht-Respondern.

    >