Pharmacopsychiatry 1978; 11(2): 76-80
DOI: 10.1055/s-0028-1094565
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

CSF-Changes of HVA and 5-HIAA during Intermittent and Continuous Parkinson Therapy with Particular Regard to Prodipin Application* **

HVA- und 5-HIAA-Veränderungen im spinalen Liquor bei unterbrochenes- und fortgeführter Parkinson-Therapie unter besonderer Berücksichtigung der Prodipin-GabeF. Oppel, G. Schulze
  • Neurosurgical Department, Klinikum Steglitz (Execut. Director: Dr. H.-D. Kunft)
  • Neuropsychopharmacological Institute (Director: Prof. Dr. H. Coper)
* Dedicated to Prof. Dr. W. Umbach, 21.8.1915–10.8.1976
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 January 2009 (online)

Summary

The influence of prodipin, a putative dopamine releasing compound, on the concentration of homovanillic acid (HVA) and 5-hydroxyindoleacetc acid (5-HIAA) in the spinal liquor of 28 patients with Parkinson's disease was investigated. The patients were divided into three groups. In group 1 the combined antiparkinson therapy was interrupted, and 20 mg prodipin was infused. In group 2 and 3 the therapy was continued, while an additional 20 mg of prodipin was administered by infusion only to group 3. 4 Liquor-samples were obtained from each patient: 1 basic value and three additional samples 5, 8 and 24 hours after administration of 2 g probenecid.

The base concentration of HVA was 15 ng/ml and this was not increased by probenecid in group 1; the concentration of 5-HIAA was 11.6 ng/ml and this was doubled by probenecid to 22.9 ng/ml.

The HVA concentration increased to a maximum of 28.9 ng/ml during continued therapy (group 2); the elevated 5-HIAA remained unchanged. Prodipin does not cause an alteration in metabolite concentration in cases of interrupted therapy (group 1), but leads, in the case of continued therapy, to a 1.8-fold increase in HVA, and a 1.6-fold increase in 5-HIAA (group 3).

** Supported by Deutsche Forschungsgemeinschaft

Zusammenfassung

Es wurde der Einfluß von Prodipin, einem potentiellen Dopaminliberator, auf die Konzentration von Homovanillinsäure (HVA) und 5-Hydroyindolessigsäure (5-HIAA) im spinalen Liquor von 28 Patienten mit therapieresistentem Morbus Parkinson untersucht.

Von jedem Patienten wurden vier Liquorproben gewonnen: 1 Ausgangswert und 3 weitere Proben, 5, 8 und 24 Stunden nach 2 g Probenecid.

Die Patienten wurden in drei Gruppen unterteilt. Bei Gruppe 1 wurde die bisherige kombinierte Antiparkinson-Therapie unterbrochen, es wurden 20 mg Prodipin infundiert.

Bei Gruppe 2 und 3 wurde die bisherige Therapie fortgeführt, bei Gruppe 3 wurden zusätzlich 20 mg Prodipin infundiert.

Die Ausgangskonzentration von HVA beträgt 15 ng/ml. Sie steigt in Gruppe 1 unter Probenecid nicht an; die von 5-HIAA beträgt 11,6 ng/ml und verdoppelt sich unter Probenecid auf 22,9 ng/ml. Bei fortgesetzter Therapie steigt die HVA-Konzentration auf maximal 28,9 ng/ml, der 5-HIAA-Anstieg wird nicht beeinflußt Prodipin bewirkt bei unterbrochener Therapie keine Veränderung der Metaboliten-Konzentration, führt jedoch bei fortgeführter Therapie zu einem Anstieg von HVA um den Faktor 1,8 und von 5-HIAA um den Faktor 1,6 gegenüber den Vergleichswerten.