Summary
In conclusion, data collected from a multihospital collaborative study planned about
10 years ago have been analyzed to identify predictors of treatment resistance or
treatment responsiveness. A multitude of variables were included and representative
drugs from the tricyclic, neuroleptic, anxiolytic, and monoamine oxidase inhibitor
classes were evaluated for their effects on treatment outcome. Imipramine and chlorpromazine
were the only drug conditions which, when combined with other predictor variables
such as marital status, showed a significant effect on treatment outcome. Although
this combination of variables was shown to be statistically significantly related
to outcome, the strength or “size” of the prediction is relatively small and accounts
for only about 10 percent of the variance. It is unfortunate that such variables as
the bipolar-unipolar distinction and certain biochemical measurements were not included
as predictors, but their absence represents the gain in knowledge that has been made
in the past 10 years.
1 Psychopharmacology Research Branch (PRB), Collaborative Depression Study Group, National
Institute of Mental Health, Parklawn Building, Fishers Lane, Room 9–101, Rockville,
Maryland, U.S.A.
This report in based on selected findings from two of three major studies by the National
Institute of Mental Health, Psychopharmacology Research Branch (PRB), Collaborative
Depression Study Group. Data were contributed by the following investigators and their
staffs from 10 collaborating hospitals: Charles Avery, M.D., Hartford, Connecticut;
Alberto DiMascio, Ph.D., Boston, Massachusetts; Robert W. Downing, Ph.D., Philadelphia,
Pennsylvania; Glen M. Duncan, M.D., Rochester, Minnesota; Harold Feldman, M.D., Rochester,
New York; Alfred S. Friedman, Ph.D., Philadelphia, Pennsylvania; Robert W. Gibson,
M.D., Towson, Maryland; George L. Hall, M.D., Washington, D.C.; Pedro J. Irigary,
M.D., Butner, North Carolina; Kathleen Smith, M.D., St. Louis, Missouri. These investigators
and their research staffs also took an active role in the planning phase of the study.
The study was supported by Grants MH-10420, 10546, 10295, 10331, 10812, 10330, 10889,
10495, 10455, and 10892 from the National Institute of Mental Health.
Zusammenfassung
Befunde im Rahmen einer multiklinischen Untersuchung, die vor 10 Jahren geplant worden
war, wurden analysiert, um prognostische Faktoren hinsichtlich der Therapieresistenz
bzw. der therapeutischen Reagibilität festzustellen. Es wurden eine Fülle von Variblen
in die Untersuchung einbezogen, repräsentative Suvstanzen der trizyklischen, neuroleptischen
anxiolytischen und MAO-Hemmer-Kategorien wurden hinsichtlich ihrer Wirkungen auf das
Therapieergebnis geprüft. Es ergab sich, daß Imipramin und Chlorpromazin die einzigen
Substanzen waren, die einen signifikanten Effekt auf das Behandlungsergebnis hatten,
wenn sie mit anderen prognostischen Variablen, z.B. Ehestatus, kombiniert wurden.
Obwohl sich diese Variablenkombination als statistisch signifikant hinsichtlich des
Therapieergebnisses erwies, war die Intensität bzw. der Umfang der Vorhersage des
Therapieergebnisses relativ gering. Er war nur für etwa 10 % der Varianz verantwortlich
zu machen. Leider wurden Variablen wie die Unterscheidung von bipolaren und unipolaren
Krankheitsbildern nicht in die Untersuchung mit einbezogen, auch wurden gewisse biochemische
Befunde nicht als Vorhersagefaktoren berücksichtigt. Dieser Umstand zeigt den Fortschritt,
der in den letzten 10 Jahren gemacht werden konnte und der vor dieser Zeit noch nicht
in Rechnung zu stellen war.