Klin Monbl Augenheilkd 2025; 242(09): 927-934
DOI: 10.1055/a-2642-2470
Klinische Studie

Orbital Floor Fractures in Germany: Interdisciplinary Care without a Uniform Standard – Results of a Multicentre Survey

Article in several languages: English | deutsch
Christoph Holtmann
1   Klinik für Augenheilkunde, Universitätsklinikum Düsseldorf, Germany
,
Mathias Roth
1   Klinik für Augenheilkunde, Universitätsklinikum Düsseldorf, Germany
,
Gesine Szurman
2   Augenheilkunde, Knappschaftsklinikum Saar GmbH Krankenhaus Sulzbach, Germany
,
Ulrike Grenzebach
3   Augenheilkunde, Universität Münster Medizinische Fakultät Münster, Germany
,
Norbert Schrage
4   Augenheilkunde, Kliniken der Stadt Köln gGmbH, Germany
,
Christian Brinkmann
5   Klinik für Augenheilkunde, Dietrich-Bonhoeffer-Klinikum Neubrandenburg, Germany
,
Bettina Wabbels
6   Augenheilkunde, Universitäts-Augenklinik Bonn, Germany
,
Burkhard Dick
7   Augenklinik, Universität Bochum, Germany
,
Markus Kohlhaas
8   Klinik für Augenheilkunde, St.-Johannes-Hospital, Dortmund, Germany
,
Gernot Freißler
9   Augenheilkunde, OSG Augenpraxis Bamberg, Germany
,
1   Klinik für Augenheilkunde, Universitätsklinikum Düsseldorf, Germany
10   Augenklinik Nord-Heidberg, Asklepios Kliniken Hamburg GmbH, Germany
,
Lutz Hesse
11   Augenheilkunde, SLK-Klinikum am Gesundbrunnen, Heilbronn, Germany
,
Johann Roider
12   Ophthalmologie, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Kiel, Germany
,
13   Augenheilkunde, Universitätsklinikum des Saarlandes, Homburg/Saar, Germany
,
Arthur Müller
14   Augenheilkunde, Universitätsklinikum Augsburg, Germany
,
Gangolf Sauder
15   Augenheilkunde, Charlottenklinik für Augenheilkunde, Stuttgart, Germany
,
16   Augenklinik, Universitätsmedizin Greifswald, Ernst-Moritz-Arndt Universität, Germany
,
Jürgen Walther
17   Augenheilkunde, Helios Klinikum Erfurt, Germany
,
Andreas Scheider
18   Augenheilkunde, Evang. Kliniken Essen-Mitte, Germany
,
Mathias M. Maier
19   Augenklinik der TUM, Klinikum rechts der Isar, München, Germany
,
Kathi Hartmann
20   Augenheilkunde, Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aachen, Germany
,
Eckart Bertelmann
21   Augenklinik, Charité Campus Virchow Klinikum, Berlin, Germany
,
Christoph Hintschich
22   Augenklinik, Klinikum der Universität München, Germany
,
Markus Ladewig
23   Augenheilkunde, Klinikum Fulda, Germany
,
Anja Eckstein
24   Orthoptik, Universitäts-Augenklinik Essen, Germany
,
Thomas Reinhard
25   Universitäts-Augenklinik, Uniklinik Freiburg, Germany
,
Michael P. Schittkowski
26   Abteilung Augenheilkunde, Bereich Strabologie, Neuroophthalmologie und okuloplastische Chirurgie, Universitätsmedizin Göttingen, Germany
,
Alexander C. Rokohl
27   Zentrum für Augenheilkunde, Universität zu Köln, Medizinische Fakultät und Uniklinik Köln, Germany
,
Ludwig Maximilian Heindl
27   Zentrum für Augenheilkunde, Universität zu Köln, Medizinische Fakultät und Uniklinik Köln, Germany
,
Ina Sterker
28   Klinik und Poliklinik für Augenheilkunde, Universitätsklinikum Leipzig, Germany
,
Salvatore Grisanti
29   Klinik für Augenheilkunde, Universität zu Lübeck, Germany
,
Giulia Renieri
30   Augenheilkunde, Universitätsaugenklinik, Otto-von-Guericke-Universität, Magdeburg, Germany
,
Heike Maria Elflein
31   Augenklinik und Poliklinik, Universitätsmedizin der Johannes-Gutenberg-Universität Mainz, Germany
,
Tobias Brockmann
32   Augenheilkunde, Universitätsmedizin Rostock, Germany
,
Patrizia Krauss
33   Augenheilkunde, Augenklinik und Poliklinik, Würzburg, Germany
,
Karsten Hufendiek
34   Augenheilkunde, Klinik für Augenheilkunde, Medizinische Hochschule Hannover, Germany
,
Volker Besgen
35   Klinik für Augenheilkunde, Phillipps-Universität Marburg, Germany
,
Katja Ruediger
36   Augenheilkunde, Klinikum Dortmund, Germany
,
Jens Heichel
37   Universitätsklinik und Poliklinik für Augenheilkunde, Universitätsklinikum Halle (Saale), Germany
,
Arne Viestenz
37   Universitätsklinik und Poliklinik für Augenheilkunde, Universitätsklinikum Halle (Saale), Germany
,
Maria Borrelli
1   Klinik für Augenheilkunde, Universitätsklinikum Düsseldorf, Germany
,
Gerd Geerling
1   Klinik für Augenheilkunde, Universitätsklinikum Düsseldorf, Germany
› Author Affiliations
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Abstract

Objective Surgical treatment of orbital floor fractures (OFF) in Germany is performed by several subspecialties. In an emergency setting, the question of necessity and urgency of surgery is frequently answered without ophthalmological consultation.

Purpose The aim of this survey was to investigate the current management of OFF in German centres with emergency care, among the members of the national oculoplastic society (Section Ophthalmoplastic and Reconstructive Surgery [SORC]).

Methods An 11-question questionnaire was sent to the main ophthalmology departments and members of the Section for Ophthalmic Reconstructive Surgery (SORC). Open (2), semi-open/multiple choice variant with multiple choice (6) and closed/dichotomous questions were used (3).

Results The questionnaire response rate was 36.3% (37/102). Patients with OFF are treated by oral and maxillofacial surgeons at 86.1% of the sites and by ear, nose and throat specialists (in some cases interdisciplinary) at 25% of the sites. When the indication for surgery was made, the orthoptic status was only carried out at 72% of the sites and preoperative imaging was carried out at 75%. At 58.3% of the sites, OFF correction was also performed without any preoperative clarification by an ophthalmologist, predominantly in cases of polytrauma. The time of surgery was between 0 and 25 days, with a median of 7 days after the accident (8 ± 6 days).

Conclusions In Germany, the initial surgical treatment of OFF is predominantly performed without prior ophthalmologic consultation and not by ophthalmologists. As early reconstruction can cause considerable individual ophthalmologic loss of function, it is important to promote interdisciplinary cooperation and, in particular, the corresponding oculoplastic care expertise in ophthalmology in order more reliably to avoid inadequate indications. The development of an interdisciplinary S2 guideline and the establishment of a national registry for orbital floor fractures appear to be urgently required to improve the quality of care.

Conclusion for Practitioners

Already known:

  • Surgical treatment of orbital floor fractures is performed in Germany by various specialist disciplines.

  • The necessity and the optimal timing of operative treatment are the subject of controversial debate in the literature.

  • So far, there has been no systematic overview of the reality of care and interdisciplinary cooperation in the treatment of orbital floor fractures in Germany.

Newly described:

  • In Germany, surgical treatment of orbital floor fractures is predominantly performed by oral and maxillofacial surgeons, in 40% of cases without prior ophthalmological consultation.

  • The indication for surgery is made at 28% of sites without consideration of the orthoptic status and at 25% without preoperative imaging.

  • Our survey results underline the urgent need for an interdisciplinary S2 guideline for the treatment of orbital floor fractures with the participation of all relevant disciplines.

  • In addition, a national register for orbital floor fractures should be established to allow systematic recording of treatment pathways, treatment decisions and long-term outcomes. Such a registry could provide valuable data for clinical decision-making and contribute to quality assurance in care.

Fazit für die Praxis

Bereits bekannt:

  • Die chirurgische Versorgung von Orbitabodenfrakturen wird in Deutschland von verschiedenen Fachdisziplinen durchgeführt.

  • Die Notwendigkeit und der optimale Zeitpunkt einer operativen Versorgung werden in der Literatur kontrovers diskutiert.

  • Bisher fehlte ein systematischer Überblick über die Versorgungsrealität und die interdisziplinäre Zusammenarbeit bei der Behandlung von Orbitabodenfrakturen in Deutschland.

Neu beschrieben:

  • In Deutschland erfolgt die chirurgische Versorgung von Orbitabodenfrakturen überwiegend durch MKG-Chirurgen, in 40% der Fälle ohne vorherige augenärztliche Konsultation.

  • Die Indikation zur Operation wird an 28% der Standorte ohne Berücksichtigung des orthoptischen Status und an 25% ohne präoperative Bildgebung gestellt.

  • Unsere Umfrageergebnisse unterstreichen die dringende Notwendigkeit einer interdisziplinären S2-Leitlinie zur Versorgung von Orbitabodenfrakturen unter Beteiligung aller betroffenen Fachdisziplinen.

  • Zudem sollte ein nationales Register für Orbitabodenfrakturen etabliert werden, um eine systematische Erfassung der Behandlungswege, Therapieentscheidungen und Langzeitergebnisse zu ermöglichen. Ein solches Register könnte wertvolle Daten für die klinische Entscheidungsfindung liefern und zur Qualitätssicherung in der Versorgung beitragen.



Publication History

Received: 07 April 2025

Accepted: 17 June 2025

Accepted Manuscript online:
24 June 2025

Article published online:
18 September 2025

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