Klin Monbl Augenheilkd 2025; 242(06): 653-659
DOI: 10.1055/a-2566-3860
Übersicht

Ocular Mucosal Pemphigoid: Diagnosis, Clinic and Therapy

Article in several languages: English | deutsch
Universitäts-Augenklinik, Charité Campus Virchow-Klinik, Berlin, Deutschland
› Author Affiliations
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Abstract

Ocular mucosal pemphigoid is a rare, chronically progressive autoimmune disease of the ocular surface. It belongs to a group of diseases whose common clinical correlate is the disruption of cohesion at the basement membrane. Recurrent inflammation with progressive fibrosis of the conjunctiva and damage to limbal stem cells are characteristic. If the course remains uncontrolled, severe morphological and functional damage can occur, up to blindness. Therefore, the critical perception of initially subtle findings and early diagnostic are of great importance. The aim of immune modulative therapy is to control the underlying inflammation and prevent the progression of fibrosis, in order to avoid serious complications.

Conclusion Box
  • Ocular MMP is a rare autoimmune disorder that is often problematic and frequently requires (systemic) treatment.

  • Supervising these patients requires interdisciplinary cooperation.

  • Early clinical signs of ocular MMP may manifest as fibrosis in the area of the nasal fornix and at the plica semilunaris.

  • In cases of clinical suspicion, patients should be referred early to a specialised centre for (immuno)diagnostics and treatment.

  • Diagnosis should be based on current guidelines, which includes several specific immunologic procedures.

  • Even if immunodiagnostic findings are negative, adequate treatment measures should be initiated with clinical follow-up.

  • Treatment of ocular MMP is primarily based on systemically administered immunomodulatory agents that can be titrated up or down with a stepwise titration protocol.

  • Adjuvant treatment measures must take into account the disorders at the surface of the eye (keratoconjunctivitis sicca; trichiasis, etc., in the event of eyelid malalignment or other conditions).

  • In some patients, fibrosis progresses even when the eye is not inflamed.

  • As further research into clinical care is required, the authors expressly draw attention to the national (German) registry of ocular MMP.

Fazitbox
  • Das okuläre SHP ist eine seltene Autoimmunerkrankung, die oft problematisch verläuft und häufig (systemisch!) behandelt werden muss.

  • Die Betreuung dieser Patienten erfordert eine interdisziplinäre Zusammenarbeit.

  • Frühe klinische Zeichen des okulären SHP können sich als Fibrose im Bereich des nasalen Fornix und an der Plica semilunaris zeigen.

  • Bei klinischem Verdacht sollten die Patienten frühzeitig an ein spezialisiertes Zentrum zur (Immun-)Diagnostik und Behandlung überwiesen werden.

  • Das diagnostische Vorgehen sollte sich an der aktuellen LL orientieren, das mehrere spezifische immunologische Verfahren umfasst.

  • Auch bei negativen Befunden der Immundiagnostik sind adäquate Maßnahmen der Behandlung einzuleiten und klinisch zu begleiten.

  • Die Therapie des okulären SHP beruht primär auf systemisch angewendeten immunmodulatorischen Substanzen, die in einem schrittweisen Ansatz eskaliert/deeskaliert werden können.

  • Adjuvante Behandlungsmaßnahmen müssen die Störungen an der Augenoberfläche (Keratoconjunctivitis sicca; Trichiasis u. a. bei Lidfehlstellung u. a.) berücksichtigen.

  • Bei einem Teil der Patienten schreitet die Fibrose auch bei einem ruhigen Augenbefund voran.

  • Da weiterer Bedarf an klinischer Versorgungsforschung besteht, kann ausdrücklich auf die Existenz eines nationalen Registers zum okulären SHP hingewiesen werden.



Publication History

Received: 28 February 2025

Accepted: 23 March 2025

Article published online:
16 June 2025

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