Zusammenfassung
Die optische Kohärenztomografie (OCT) wird bei der Diagnostik retinaler und glaukomatöser
Erkrankungen routinemäßig eingesetzt. Seitdem eine so hohe Auflösung möglich ist,
dass die
einzelnen Netzhautschichten darstellbar und auch segmentierbar sind, hielt die OCT
auch Einzug in die Neuroophthalmologie. Dieser Beitrag zeigt aktuelle und zukünftige
Einsatzmöglichkeiten
in der Neuroophthalmologie und vermittelt Kenntnisse über mögliche Tücken.
Abstract
Optical coherence tomography (OCT) has become the most important innovation in ophthalmology
over the last 30 years and is used routinely, especially in the diagnosis of retinal
and
glaucomatous diseases. It is fast, non-invasive and reproducible. Since the procedures
can offer such a high resolution that the individual retinal layers can be visualised
and segmented,
this examination technique has also found its way into neuroophthalmology. Especially
the peripapillary nerve fibre layer (RNFL) and the ganglion cell layer (GCL) provide
valuable diagnostic
and prognostic information in cases of visual pathway disease and morphologically
unexplained visual disorders. OCT is helpful in determining the cause of optic disc
swelling and EDI-OCT can
reliably detect buried, non-calcified drusen. This article is intended to provide
the reader with an overview of current and future applications of OCT in neuroophthalmology
and knowledge of
possible pitfalls.
Schlüsselwörter
Optische Kohärenztomografie - Neuroophthalmologie - Ganglienzellschicht - retinale
Nervenfaserschicht - Sehnerverkrankungen
Key words
Optic coherence tomography - neuroophthalmology - ganglion cell layer - retinal nerve
fibre layer - optic nerve diseases