Abstract
Purpose To compare the effect of implanting the capsular tension ring (CTR) before
or after a toric intraocular lens (IOL) on rotational stability in patients with cataract
and astigmatism.
Methods This is a randomized retrospective study. Patients who underwent
phacoemulsification combined with toric IOL implantation due to cataract and astigmatism
between February 2018 and October 2019 were enrolled in the study. Group 1 consisted
of 53
eyes of 53 patients in whom the CTR was placed into the capsular bag after the
implantation of the toric IOL. On the other hand, group 2 consisted of 55 eyes of
55
patients in whom the CTR was placed into the capsular bag before implantation of the
toric
IOL. The two groups were compared in terms of preoperative and postoperative astigmatism,
uncorrected visual acuity (UCVA), best-corrected visual acuity (BCVA), and postoperative
IOL rotation degree.
Results There were no significant differences between the two groups related to
age and sex (p > 0.05) or the mean preoperative spherical value, UCVA, BCVA, and
corneal astigmatism (p > 0.05). Although the mean postoperative residual astigmatism
of
the first group (− 0.29 ± 0.26) was lower than that of the second (− 0.43 ± 0.31),
the
difference was not statistically significant (p = 0.16). The mean degree of rotation
was
0.75 ± 2.66° in group 1 and 2.90 ± 6.57° in group 2, which was found to be statistically
significant (p = 0.02).
Conclusion The implantation of CTR after a toric IOL provides further rotational
stability and more effective astigmatic correction.
Zusammenfassung
Ziel Es sollte die Auswirkung der Implantation des Kapselspannrings (CTR) vor oder
nach der torischen Intraokularlinse (IOL) auf die Rotationsstabilität bei Patienten
mit
Katarakt und Astigmatismus verglichen werden.
Methoden Diese Studie ist eine randomisierte retrospektive Studie. Patienten, die
sich zwischen Februar 2018 und Oktober 2019 einer Phakoemulsifikation in Kombination
mit
einer torischen IOL-Implantation aufgrund von Katarakt und Astigmatismus unterzogen,
wurden in die Studie aufgenommen. Gruppe 1 bestand aus 53 Augen von 53 Patienten,
bei
denen die CTR nach Implantation der torischen IOL in den Kapselsack eingebracht wurde.
Andererseits bestand Gruppe 2 aus 55 Augen von 55 Patienten, bei denen die CTR vor
der
Implantation der torischen IOL in den Kapselsack eingebracht wurde. Beide Gruppen
wurden
in Bezug auf präoperativen und postoperativen Astigmatismus, unkorrigierten Visus
(UCVA),
bestkorrigierten Visus (BCVA) und postoperativen IOL-Rotationsgrad verglichen.
Ergebnisse Es gab keine signifikanten Unterschiede zwischen den beiden Gruppen in
Bezug auf Alter und Geschlecht (p > 0,05) oder den mittleren präoperativen sphärischen
Wert, UCVA, BCVA und Hornhautastigmatismus (p > 0,05). Obwohl der mittlere
postoperative Restastigmatismus der 1. Gruppe (− 0,29 ± 0,26) niedriger war als der
der
2. (− 0,43 ± 0,31), war der Unterschied statistisch nicht signifikant (p = 0,16).
Der
mittlere Rotationsgrad betrug 0,75 ± 2,66° in Gruppe 1 und 2,90 ± 6,57° in Gruppe
2, was
statistisch signifikant war (p < 0,001).
Schlussfolgerung Die Implantation von CTR nach der torischen IOL sorgt für weitere
Rotationsstabilität und effektivere astigmatische Korrektur.
Key words
CTR - toric IOL - cataract - astigmatism - postoperative rotation
Schlüsselwörter
CTR - torische IOL - Katarakt - Astigmatismus - postoperative Rotation