Zusammenfassung
Das Gitelman-Syndrom ist ein seltenes hereditäres Salzverlustsyndrom, das den Anästhesiologen
vor eine Herausforderung stellt – insbesondere dann, wenn die Symptomatik durch eine
Schwangerschaft zusätzlich verstärkt wird. Dieser Beitrag zeigt anhand eines Fallbeispiels
die Besonderheiten im geburtshilflichen Kontext und das anästhesiologische Vorgehen
bei einer Sectio caesarea unter Gitelman-Syndrom.
Abstract
Gitelman syndrome is a rare inherited renal tubulopathy characterized by hypokalemia,
hypomagnesemia and metabolic alcalosis. It is caused by a mutation in the SLC12A3 gene leading to a dysfunction of the thiazide-sensitive sodium chloride cotransporter
and the magnesium transporters in the distal convoluted tubules. Only few reports
of pregnant woman with Gitelman syndrome exist. Due to many unsolved questions about
the impact on pregnancy and the maternal and fetal outcome, the obstetric and anesthesiological
management remains a challenge. We discuss the case of a primary cesarean delivery
in a 22-year-old woman with a new diagnosed Gitelman syndrome focusing on the anesthesiological
approach.
Schlüsselwörter
Stoffwechselstörung - Schwangerschaft - Geburtshilfe - Salzverlustsyndrom - anästhesiologisches
Management - Nephrologie - Gitelman-Syndrom
Key words
metabolic disorder - pregnancy - obstetrics - salt loss syndrome - anesthesiological
management - nephrology - Gitelman syndrome