Fettstoffwechselstörungen sind kausal für den Verlauf kardiovaskulärer Krankheiten.
Durch frühe Diagnostik und zielwertorientierte Therapie lassen sich kardiovaskuläre
Ereignisse reduzieren. Insofern kommt Hausärzten beim Screening und bei der Betreuung
Betroffener eine Schlüsselrolle zu. Welche Empfehlungen die Leitlinie zu Risikostratifikation,
Zielwertbestimmung und therapeutischen Strategien aufzeigt, erklärt dieser Beitrag.
Abstract
The updated guidelines for the management of dyslipidaemias 2019 sticks to the concept
of individual risk-based intervention strategies, but intensifies LDL-C goals. Next
to the established SCORE system non-invasive imaging techniques such as coronary CT
or ultrasound of carotid or femoral arteries are now recommended for improved risk
stratification. Screening for lipoprotein(a) identifies persons at higher cardiovascular
risk. Non-statin trials with ezetimibe and PSCK9-inhibitors demonstrated further relative
risk reduction for cardiovascular events. Cardiovascular risk reduction depends on
the absolute lowering of LDL-C, duration of therapy and the individual cardiovascular
risk. For patients at very high risk the new LDL-C goal is < 1.4 mmol/l (55 mg/dl)
and reduction of ≥ 50 % from baseline. The overall aim is to reduce “cholesterol life
years”.
Schlüsselwörter
Hypercholesterinämie - Fettstoffwechselstörungen - lipidsenkende Therapie - Prävention
- kardiovaskuläre Krankheiten
Key words
hypercholesterolaemia - lipid disorders - lipid lowering therapy - prevention - cardiovascular
disease