Phlebologie 2020; 49(03): 171-177
DOI: 10.1055/a-1155-3503
Fortbildung in Bildern

Die Liposuktion mit Vibrationsmikrokanülen ist eine erfolgreiche Therapie des Lipödems

Liposuction with vibrating microcannulas is an effective treatment for lipedema
Kristina Korsake
1   Ambulantes OP-Zentrum und Venen-Kompetenzzentrum Bodensee, Radolfzell;
,
Stefan Rapprich
2   Hautmedizin Bad Soden, Bad Soden am Taunus
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Das Lipödem ist eine chronische, progrediente, schmerzhafte, übermäßige Fettgewebsvermehrung bei Frauen mit deutlicher Disproportion zwischen Stamm und Extremitäten [1]. Zusätzlich bestehen Ödeme, die durch Orthostase verstärkt werden, sowie eine Hämatomneigung nach Bagatelltraumen [2] [3] [4]. Die Ursache ist unbekannt, daher gibt es keine kausale Therapiemöglichkeit. Die vielfach empfohlene komplexe physikalische Entstauungstherapie (KPE), bestehend aus manueller Lymphdrainage und Kompression, ist nur gegen die Ödemkomponente wirksam.

Eine dauerhafte Reduktion des krankhaften Unterhautfettgewebes an Beinen und Armen ist mittels Liposuktion durch die Mikrokanülentechnik in Tumeszenz-Lokalanästhesie möglich geworden [5].

Abstract

Lipedema is a chronic, progressive, painful, increased deposition subcutaneous fat tissue in women with a clear disproportion between the trunk and extremities. Lipedema offen lead to oedema, which are worsened by orthostasis, and hematoma after minor injury. The pathogenesis is unknown and no curative treatment is available. Conservative therapy consisting of lymphatic drainage and compression stockings is often recommended, but is only effective against the edema component. Some patients show a short-term improvement when treated in this way. Permanent reduction of the pathological subcutaneous fat on the legs and arms has become possible by employing advanced liposuction techniques using microcannula technology in local tumescent anaesthesia.



Publication History

Article published online:
14 May 2020

© Georg Thieme Verlag KG
Stuttgart · New York

 
  • Literatur

  • 1 Herpertz U. Krankheitsspektrum des Lipödems an einer Lymphologischen Fachklinik – Erscheinungsformen, Mischbilder und Behandlungsmöglichkeiten. Vasomed 1997; 5: 301-330
  • 2 Allen EV, Hines EA. Lipedema of the legs. Proc Mayo Clin 1940; 15: 184-187
  • 3 Wienert V, Leeman S. Das Lipödem. Hautarzt 1991; 42: 484-486
  • 4 Herpertz U. Ödeme und Lymphdrainage. Diagnose und Therapie. In: Herpertz U. edt Lehrbuch der Ödematologie. 5. Aufl. Stuttgart: Schattauer; 2014: 41
  • 5 Schmeller W, Hueppe M, Meier-Vollrath I. Liposuction in lipoedema yields good long-term results. Brit J Dermatol 2012; 166: 161-168 . doi:10.1111/j.1365-2133.2011.10566.x
  • 6 Miller A. Komorbidität von Patienten mit Lymphödemen. LymphForsch 2008; 12: 14-18
  • 7 Marshall M, Schwahn-Schreiber C. Prävalenz des Lipödems bei berufstätigen Frauen in Deutschland. Phlebologie 2011; 40: 127-134
  • 8 Rapprich S, Baum S, Kaak I. et al. Treatment of lipoedema using liposuction: results of our own surveys. Phlebologie 2015; 44: 121-132
  • 9 AWMF: S1-Leitlinie 037/012: Lipödem, aktueller Stand 10/2015.
  • 10 Marshall M, Schwahn-Schreiber C. Lymph-, Lip – und Phlebödem. Differenzialdiagnostische Abklärung mittels hochauflösender Duplexsonografie. Gefäßchirurgie 2008; 3: 204-212
  • 11 Meier-Vollrath I, Schneider W. Lipödem: Verbesserte Lebensqualität durch Therapiekombination. Deutsches Ärzteblatt 2005; 102: 1061-1067
  • 12 Szolnoky G, Varga E, Varga M. et al. Lymphedema treatment decreases pain intensity in lipedema. Lymphology 2011; 44: 178-182
  • 13 Schmeller W, Baumgartner A. Operative Aspekte bei Liposuktion des Lipödems: Zwölf Fragen – zwölf Antworten. LymphForsch 2014; 18: 6-12
  • 14 Rapprich S, Dingler A, Podda M. Liposuktion ist eine wirksame Therapie beim Lipödem – Ergebnisse einer Untersuchung mit 25 Patientinnen. J Deutsch Dermatol Ges 2011; 9: 33-40
  • 15 Cornely ME. Liposuction. Principles and Practice. In: Shiffman MA, Di Giuseppe A. eds Lipedema and lymphatic edema. Berlin: Springer; 2006: 547-555
  • 16 Hoffmann JN, Fertmann JP, Baumeister RG. et al. Tumescent and dry liposuction of lower extremities: differences in lymph vessel injury. Plast Reconstr Surg 2004; 113: 718-724
  • 17 Sattler G. Liposuction in lipoedema. Ann Dermatol Venereol 2002; 129: 1 S 103
  • 18 Cornely ME. Fatter through lipids or water: Lipohyperplasia dolorosa versus lymphedema. American Journal of Cosmetic Surgery 2014; 31: 189-195 . doi:10.5992/AJCS-D-12-00026.1
  • 19 Schmeller W, Meier-Vollrath I. Das Lipödem: neue Möglichkeiten der Therapie. Schweiz Med Forum 2007; 7: 150-155 . doi:10.4414/smf.2007.06113
  • 20 Rapprich S, Loehnert M, Hagedorn M. Therapy of lipoedema syndrome by liposuction under tumescent local anaesthesia. Ann Dermatol Venerol 2002; 129: 1 S 711
  • 21 Sandhofer M, Hanke W, Habbema L. et al. Prevention of Progression of Lipedema With Liposuction Using Tumescent Local Anesthesia: Results of an International Consensus Conference. Dermatol Surg 2020; 46: 220-228
  • 22 Stutz JJ, Krahl D. Water jet-assisted liposuction for patients with lipoedema: histologic and immunohistologic analysis of the aspirates of 30 lipoedema patients. Aesth Plast Surg 2009; 33: 153-162
  • 23 Baumgartner A. Operative Therapie – Notwendigkeit oder Luxus?. Vasomed 2014; 26: 238
  • 24 Stutz J. Liposuktion beim Lipödem zur Verhinderung von Gelenkspätkomplikationen. Vasomed 2011; 23: 62-66
  • 25 Dadras M, Mallinger PJ, Corterier CC. et al. Liposuction in the treatment of lipedema: a longitudinal study. Arch Plast Surg 2017; 44: 324-331
  • 26 Baumgartner A, Hueppe M, Schmeller W. Long-term benefit of liposuction in patients with lipoedema: a follow-up study after an average of 4 and 8 years. Br J Dermatol 2016; 174: 1061-1067
  • 27 Peprah K, MacDougall D. Liposuction for the Treatment of Lipedema: A Review of Clinical Effectiveness and Guidelines. Ottawa: CADTH; 2019: 06
  • 28 Habbema L. Safety of liposuction using exclusively tumescent local anesthesia in 3,240 consecutive cases. Dermatol Surg 2009; 35: 1728-1735