RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/a-1130-4983
Blended-Learning-Konzepte in der Intensivmedizin am Beispiel des ERIC-Trainings
Blended Learning in Critical Care to Improve Quality of Care the ERIC-Training
Zusamenfassung
Die Implementierung der wachsenden medizinischen Evidenz und neuer Innovationen in dem dynamischen Umfeld der Intensivmedizin stellt hohe Anforderungen an die berufsbegleitende Weiterbildung des Personals. Die neue Versorgungsform Enhanced Recovery after Intensive Care (ERIC) kombiniert daher ein modernes Blended-Learning-Konzept mit einer telemedizinischen Versorgung im Rahmen einer komplexen Intervention zur Verbesserung der Behandlungsqualität.
Abstract
Communication and teamwork skills are, besides clinical knowledge, key components of high quality care in modern intensive care units. In light of high staff fluctuations among intensive care unit teams and disparities in clinical experience, an ongoing training is essential to ensure optimal performance in stressfull situations. Further, when implementing new procedures, an adequate concept for staff education is of utmost importance. Blended learning is a novel approach, combining autonomous web-based education and on-site workshops in order to improve the training process. Enhanced Recovery after Intensive Care (ERIC) is a newly developed telemedical intervention targeted at improving evidence-based practice in critical care, guided by quality indicators defined by the German Interdisciplinary Society of Emergency and Critical Care Medicine (DIVI). This telemedical intervention is supplemented with a blended-learning concept combining an e-learning website, simulator-based workshops and on-site training in order to expand the knowledge and practical skills regarding adherence to the quality indicators.
-
Schulungs- und Weiterbildungskonzepte unterstützen den Transfer von wissenschaftlicher Evidenz in die klinische Praxis.
-
Blended-Learning-Formate kombinieren internetbasierte und autodidaktische Lernformate mit Präsenzkursen.
-
Blended-Learning-Formate bieten die Möglichkeit, nachhaltig und überprüfbar klinische Kompetenzen weiterzuentwickeln.
-
Im Rahmen von ERIC, einer neuen Versorgungsform in der Intensivmedizin, wurde ein Blended-Learning-Konzept zu den QIs der DIVI entwickelt und erfolgreich umgesetzt.
-
High-Fidelity-Simulationstrainings werden im ERIC-Training von multiprofessionellen Teams durchlaufen.
-
In den Simulationstrainings von ERIC erfolgt aktives Lernen durch Interaktion und moderierte Reflexion.
Schlüsselwörter
Intensivmedizin - Blended Learning - Qualitätssicherung - eLearning - PatientensimulationPublikationsverlauf
Artikel online veröffentlicht:
07. Januar 2021
© 2021. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
-
Literatur
- 1 Wallace DJ, Angus DC, Seymour CW. et al. Critical care bed growth in the United States. A comparison of regional and national trends. Am J Respir Crit Care Med 2015; 191: 410-416 doi:10.1164/rccm.201409-1746OC
- 2 Carr BG, Addyson DK, Kahn JM. Variation in critical care beds per capita in the United States: implications for pandemic and disaster planning. JAMA 2010; 303: 1371-1372 doi:10.1001/jama.2010.394
- 3 Li R, Rivers C, Tan Q. et al. Estimated demand for US hospital inpatient and intensive care unit beds for patients with COVID-19 based on comparisons with Wuhan and Guangzhou, China. JAMA Netw Open 2020; 3: e208297 doi:10.1001/jamanetworkopen.2020.8297
- 4 McKenzie MS, Auriemma CL, Olenik J. et al. An observational study of decision making by medical intensivists. Crit Care Med 2015; 43: 1660-1668 doi:10.1097/ccm.0000000000001084
- 5 Garrison DR, Kanuka H. Blended learning: uncovering its transformative potential in higher education. Internet High Educ 2004; 7: 95-105 doi:10.1016/j.iheduc.2004.02.001
- 6 Marchalot A, Dureuil B, Veber B. et al. Effectiveness of a blended learning course and flipped classroom in first year anaesthesia training. Anaesth Crit Care Pain Med 2018; 37: 411-415 doi:10.1016/j.accpm.2017.10.008
- 7 ClinicalTrials.gov. Identifier: NCT03671447, Enhanced Recovery After Intensive Care (ERIC) (14.09.2018). Im Internet (Stand: 23.10.2020): http://www.clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT03671447
- 8 Adrion C, Weiss B, Paul N. et al. Enhanced Recovery after Intensive Care (ERIC): Study protocol for a German stepped wedge cluster randomised controlled trial to evaluate the effectiveness of a critical care telehealth program on process quality and functional outcomes. BMJ Open 2020; 10: e036096 doi:10.1136/bmjopen-2019-036096
- 9 Kumpf O, Braun JP, Brinkmann A. et al. Quality indicators in intensive care medicine for Germany – third edition 2017. Ger Med Sci 2017; 15: Doc10 doi:10.3205/000251
- 10 Singh H. Building effective blended learning programs. Educ Technol 2003; 43: 51-54
- 11 Boyle WA, Murray DJ, Beyatte MB. et al. Simulation-based assessment of critical care “front-line” providers. Crit Care Med 2018; 46: e516-e522 doi:10.1097/ccm.0000000000003073
- 12 Osguthorpe RT, Graham CR. Blended learning environments: definitions and directions. Q Rev Distance Educ 2003; 4: 227-233
- 13 Lewis R, Strachan A, Smith MM. Is high fidelity simulation the most effective method for the development of non-technical skills in nursing? A review of the current evidence. Open Nurs J 2012; 6: 82-89 doi:10.2174/1874434601206010082
- 14 Kolb DA. Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. New Jersey, USA: Prentice-Hall; 1984
- 15 Berberat PO, Harendza S, Kadmon M. et al. Anvertraubare professionelle Tätigkeiten – Sichtbarwerden von Kompetenzen in der Weiterbildung. Positionspapier des Ausschusses Weiterbildung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). GMS Z Med Ausbild 2013; 30: Doc47 doi:10.3205/zma000890
- 16 Breckwoldt J, Beckers SK, Breuer G. et al. Entrustable professional activities. Anaesthesist 2018; 67: 452-457 doi:10.1007/s00101-018-0420-y
- 17 Schultz von Thun F. Miteinander Reden. Störungen und Klärungen. Reinbek: Rowohlt; 1981
- 18 Dieter Scheffner Fachzentrum für medizinische Hochschullehre und evidenzbasierte Ausbildungsforschung Charité – Universitätsmedizin Berlin. Referenzhandbuch Lehren und Lernen für die Medizin von morgen. eLearning/Blended Learning (01.08.2016). Im Internet (Stand: 18.05.2020): https://dsfz.charite.de/fileadmin/user_upload/microsites/ohne_AZ/sonstige/studentmentoring/eLearning_Referenzhandbuch_DSFZ_Juni_2017.pdf
- 19 Garrouste-Orgeas M, Max A, Lerin T. et al. Impact of proactive nurse participation in ICU family conferences: a mixed-method study. Crit Care Med 2016; 44: 1116-1128 doi:10.1097/ccm.0000000000001632
- 20 White DB, Angus DC, Shields A-M. et al. A randomized trial of a family-support intervention in intensive care units. N Engl J Med 2018; 378: 2365-2375 doi:10.1056/NEJMoa1802637