CC BY-NC-ND 4.0 · Geburtshilfe Frauenheilkd 2020; 80(05): 518-525
DOI: 10.1055/a-1079-5158
GebFra Science
Original Article
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

CT Scan in the Prediction of Lymph Node Involvement in Ovarian Cancer – a Retrospective Analysis of a Tertiary Gyneco-Oncological Unit

Einsatz von Computertomografie zur Vorhersage des Lymphknotenbefalls beim Ovarialkarzinom – eine retrospektive Analyse einer Einrichtung der tertiären Gesundheitsvorsorge
Peter Widschwendter
1  Department of Gynecology and Obstetrics, University of Ulm, Ulm, Germany
,
Alexandra Blersch
1  Department of Gynecology and Obstetrics, University of Ulm, Ulm, Germany
,
Thomas W. P. Friedl
1  Department of Gynecology and Obstetrics, University of Ulm, Ulm, Germany
,
Wolfgang Janni
1  Department of Gynecology and Obstetrics, University of Ulm, Ulm, Germany
,
Christopher Kloth
2  Department of Diagnostic and Interventional Radiology, University Hospital Ulm, Ulm, Germany
,
Amelie de Gregorio
1  Department of Gynecology and Obstetrics, University of Ulm, Ulm, Germany
,
Niko de Gregorio
1  Department of Gynecology and Obstetrics, University of Ulm, Ulm, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received 28 August 2019
revised 06 November 2019

accepted 07 December 2019

Publication Date:
24 March 2020 (online)

  

Abstract

Background The prognostic value of lymph node removal in ovarian cancer varies depending on the tumor stage. While in the advanced stage the removal of clinically normal lymph nodes does not improve the prognosis, this is still unclear in the early stages. Evaluation of the lymph nodes based on preoperative imaging influences the surgical procedure.

Methods This retrospective analysis was performed by analyzing data from 114 patients with ovarian cancer, treated in our university hospital in the years 2000 – 2012. Diagnostic performance of imaging by computer tomography with respect to the correct prediction of lymph node status was analyzed in terms of sensitivity, specificity, positive predictive value and negative predictive value.

Results Imaging by computer tomography showed a rather limited diagnostic performance with regard to the detection of lymph node metastases in ovarian cancer, with a sensitivity of 40.7%, a specificity of 89.1%, a positive predictive value of 80.0%, and a negative predictive value of 58.3%. A separate analysis for pelvic and paraaortic lymph node involvement showed a better diagnostic performance of computer tomography for the detection of positive paraaortic lymph nodes (41.2, 93.1, 84.0, and 64.3% for sensitivity, specificity, positive predictive value and negative predictive value, respectively) as compared to the detection of positive pelvic lymph nodes (25.6, 91.8, 62.5, and 69.8%).

Conclusion The preoperative prediction of lymph node status by computer tomography is limited. A decision for or against lymphadenectomy should not be made solely on the basis of this approach.

Zusammenfassung

Hintergrund Die prognostische Bedeutung einer Lymphknotendissektion beim Ovarialkarzinom variiert je nach Tumorstadium. Während im fortgeschrittenen Erkrankungsstadium die Entfernung von klinisch normalen Lymphknoten nicht zu einer Verbesserung der Prognose führt, ist noch nicht geklärt, ob dies auch im Frühstadium der Erkrankung zutrifft. Eine präoperative Lymphknotenevaluation mithilfe bildgebender Verfahren wirkt sich auf den nachfolgenden operativen Eingriff aus.

Methoden Die Daten von 114 in unserer Universitätsklinik zwischen 2000 und 2012 behandelten Patientinnen mit Ovarialkarzinom wurden einer retrospektiven Analyse unterzogen. Die diagnostische Leistung der Computertomografie bei der korrekten Vorhersage des Lymphknotenstatus wurde in Bezug auf Sensitivität, Spezifität sowie positiven und negativen Vorhersagewert analysiert.

Ergebnisse Die Computertomografie hatte einen eher begrenzten diagnostischen Wert für die Entdeckung von Lymphknotenmetastasen beim Ovarialkarzinom: Die Sensitivität betrug 40,7%, die Spezifität 89,1%, der positive Vorhersagewert war 80,0% und der negative Vorhersagewert 58,3%. Eine separate Analyse zur Bedeutung der Computertomografie bei der Entdeckung befallener pelviner und paraaortaler Lymphknoten stellte eine bessere diagnostische Leistung bei der Entdeckung von positiven paraaortalen Lymphknoten (41,2, 93,1, 84,0 bzw. 64,3% für die Sensitivität, Spezifität und den positiven bzw. negativen Vorhersagewert) fest, verglichen mit der Auffindung von positiven pelvinen Lymphknoten (25,6, 91,8, 62,5 und 69,8%).

Schlussfolgerung Die präoperative prognostische Aussage der Computertomografie bezüglich Lymphknotenstatus ist begrenzt. Die Entscheidung für oder gegen eine Lymphadenektomie sollte nicht nur auf dieser Grundlage getroffen werden.