Klin Monbl Augenheilkd 2020; 237(08): 968-971
DOI: 10.1055/a-0916-8816
Der interessante Fall

Lösungswege zur IOL-Berechnung und Implantation bei Patienten nach radiärer Keratotomie

Solutions for IOL-Calculation and Implantation in Patients after Radial Keratotomy
Hyeck Soo Son
International Vision Correction Research Centre (IVCRC), Universitäts-Augenklinik Heidelberg
,
Gerd Uwe Auffarth
International Vision Correction Research Centre (IVCRC), Universitäts-Augenklinik Heidelberg
,
Annie Xia
International Vision Correction Research Centre (IVCRC), Universitäts-Augenklinik Heidelberg
,
Timur Mert Yildirim
International Vision Correction Research Centre (IVCRC), Universitäts-Augenklinik Heidelberg
,
Christian S. Mayer
International Vision Correction Research Centre (IVCRC), Universitäts-Augenklinik Heidelberg
,
Ramin Khoramnia
International Vision Correction Research Centre (IVCRC), Universitäts-Augenklinik Heidelberg
› Author Affiliations

Einleitung

Die radiäre Keratotomie war bis in die 1990er-Jahre eines der bevorzugten refraktiven Verfahren zur Korrektur der Myopie. Aufgrund diverser postoperativer Komplikationen gilt sie jedoch inzwischen als obsolet. Ebenso wie nach einer Laser-in-situ-Keratomileusis (LASIK) [1], [2], kann die Berechnung der Intraokularlinsenstärke (IOL-Stärke) nach einem solchen refraktiven Hornhauteingriff besonders schwierig sein. Nur durch die Anwendung richtiger Formeln kann der postoperative Refraktionsfehler minimiert und somit ein bestmöglicher unkorrigierter Fernvisus erreicht werden.



Publication History

Received: 27 March 2019

Accepted: 23 April 2019

Article published online:
02 July 2019

© 2020. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Stuttgart · New York

 
  • Literatur

  • 1 Khoramnia R, Auffarth GU, Rabsilber TM. et al. Implantation of a multifocal toric intraocular lens with a surface-embedded near segment after repeated LASIK treatments. J Cataract Refract Surg 2012; 38: 2049-2052
  • 2 Rabsilber TM, Auffarth GU. IOL-Kalkulation nach refraktiver Chirurgie. Klin Monatsbl Augenheilkd 2010; 227: 624-629
  • 3 Fyodorov SN, Durnev VV. Anterior keratotomy method application with the purpose of surgical correction of myopia. In: Fyodorov SN. ed. Pressing Problems of Ophthalmosurgery. Moscow: Moscow Research Institute of Ocular Microsurgery; 1977: 47-48
  • 4 OʼDay DM, Feman SS, Elliott JH. Visual impairment following radial keratotomy. A cluster of cases. Ophthalmology 1986; 93: 319-326
  • 5 Waring 3rd GO, Lynn MJ, McDonnell PJ. Results of the prospective evaluation of radial keratotomy (PERK) study 10 years after surgery. Arch Ophthalmol 1994; 112: 1298-1308
  • 6 Deitz MR, Sanders DR, Raanan MG. Progressive hyperopia in radial keratotomy. Long-term follow-up of diamond-knife and metal-blade series. Ophthalmology 1986; 93: 1284-1289
  • 7 Seitz B, Langenbucher A. Intraocular lens calculations status after corneal refractive surgery. Curr Opin Ophthalmol 2000; 11: 35-46
  • 8 Koch DD, Liu JF, Hyde LL. et al. Refractive complications of cataract surgery after radial keratotomy. Am J Ophthalmol 1989; 108: 676-682
  • 9 Sáles CS, Manche EE. Managing residual refractive error after cataract surgery. J Cataract Refract Surg 2015; 41: 1289-1299
  • 10 Abdelghany AA, Alio JL. Surgical options for correction of refractive error following cataract surgery. Eye Vis (Lond) 2014; 1: 2
  • 11 Kahraman G, Amon M. New supplementary intraocular lens for refractive enhancement in pseudophakic patients. J Cataract Refract Surg 2010; 36: 1090-1094
  • 12 Meyer JJ, McGhee CN. Supplementary, sulcus-fixated intraocular lens in the treatment of spherical and astigmatic refractive Errors in pseudophakic eyes after keratoplasty. Cornea 2015; 34: 1052-1056