CC BY-NC-ND 4.0 · Geburtshilfe Frauenheilkd 2018; 78(08): 791-797
DOI: 10.1055/a-0637-9400
GebFra Science
Original Article/Originalarbeit
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Fetale Morbidität abhängig von Tag und Uhrzeit der Entbindung

Article in several languages: English | deutsch
Julia von Ehr
Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Germany
,
Nina Wiebking
Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Germany
,
Sudip Kundu
Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Germany
,
Constantin von Kaisenberg
Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Germany
,
Peter Hillemanns
Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Germany
,
Philipp Soergel
Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received 18 March 2018
revised 22 May 2018

accepted 03 June 2018

Publication Date:
20 August 2018 (online)

Zusammenfassung

Einleitung Es ist bekannt, dass bei Geburten nachts und am Wochenende eine erhöhte perinatale Mortalität vorliegt. Ziel der Studie war es zu untersuchen, ob es auch einen Zusammenhang gibt zwischen dem Zeitpunkt der Entbindung (Werktag, nachts, Wochenende) und der perinatalen Morbidität.

Material und Methoden In eine retrospektive Datenanalyse wurden sämtliche Geburten an der Medizinischen Hochschule Hannover zwischen 2000 bis 2014 eingeschlossen. Mehrlingsgeburten, primäre Sectiones, schwere fetale Fehlbildungen und intrauterine Fruchttode wurden nicht berücksichtigt. Als perinatale Morbidität wurde ein 5-Minuten-Apgar-Wert ≤ 5 sowie ein Nabelarterien-pH-Wert < 7,10 definiert. Neben dem Entbindungszeitpunkt wurden verschiedene Einflussvariablen untersucht, die als Risikofaktoren für erhöhte perinatale Morbidität gelten. Es erfolgte eine univariate logistische Regression und anschließend eine multivariate Analyse.

Ergebnisse Es wurden insgesamt 18 394 Geburten in die Studie eingeschlossen. Ein pathologischer Doppler präpartal, eine medikamentöse Geburtseinleitung und eine Entbindung nachts und/oder am Wochenende/Feiertag erhöhten die Wahrscheinlichkeit für einen Apgar-Wert ≤ 5 nach 5 Minuten signifikant. Die Wahrscheinlichkeit für ein Kind, postpartal einen Nabelarterien-pH-Wert < 7,1 zu haben, ist signifikant erhöht bei einem BMI > 25 vor der Schwangerschaft, bei Primiparität, bei medikamentöser Geburtseinleitung, bei der Gabe von Wehenmittel peripartal, wenn die Entbindung nachts am Wochenende als Kombination, aber auch wenn die Entbindung nachts oder am Wochenende/Feiertag erfolgt ist. Die multivariate Regressionsanalyse ergab, dass ein Entbindungszeitpunkt nachts und/oder am Wochenende oder Feiertag kein prognostischer Faktor für einen 5-Minuten-Apgar-Wert ≤ 5 (p = 0,2377), jedoch für einen NapH-Wert < 7,1 (p = 0,0252) ist.

Schlussfolgerung Der Entbindungszeitpunkt nachts oder am Wochenende/Feiertag erhöht das Risiko für einen Nabelschnurarterien-pH < 7,1 um ~ 30% im Vergleich zu einer Geburt an einem Werktag. Der Entbindungszeitpunkt nachts oder am Wochenende/Feiertag erhöht jedoch nicht das Risiko für das Kind, einen 5-Minuten-Apgar-Wert ≤ 5 zu bekommen.

 
  • References/Literatur

  • 1 MacFarlane A. Variations in number of births and perinatal mortality by day of week in England and Wales. Br Med J 1978; 2: 1670-1673
  • 2 Mathers CD. Births and perinatal deaths in Australia: variations by day of week. J Epidemiol Community Health 1983; 37: 57-62
  • 3 Mangold WD. Neonatal mortality by the day of the week in the 1974–75 Arkansas live birth cohort. Am J Public Health 1981; 71: 601-605
  • 4 Lawn JE, Cousens S, Zupan J. et al. 4 million neonatal deaths: when? Where? Why?. Lancet 2005; 365: 891-900
  • 5 Evans K, Rigby AS, Hamilton P. et al. The relationships between neonatal encephalopathy and cerebral palsy: a cohort study. J Obstet Gynaecol 2001; 21: 114-120
  • 6 Lawn J, Shibuya K, Stein C. No cry at birth: global estimates of intrapartum stillbirths and intrapartum-related neonatal deaths. Bull World Health Organ 2005; 83: 409-417
  • 7 Lawn JE, Kerber K, Enweronu-Laryea C. et al. 3.6 million neonatal deaths–what is progressing and what is not?. Semin Perinatol 2010; 34: 371-386
  • 8 Ahearne CE, Boylan GB, Murray DM. Short and long term prognosis in perinatal asphyxia: An update. World J Clin Pediatr 2016; 5: 67-74
  • 9 Robertson CM, Finer NN. Long-term follow-up of term neonates with perinatal asphyxia. Clin Perinatol 1993; 20: 483-500
  • 10 Casey BM, McIntire DD, Leveno KJ. The continuing value of the Apgar score for the assessment of newborn infants. N Engl J Med 2001; 344: 467-471
  • 11 Zorina ZA, Obozova TA. New data on the brain and cognitive abilities of birds. Zoologichesky Zhurnal 2011; 90: 784-802
  • 12 Committee on Obstetric Practice, ACOG; American Academy of Pediatrics, Committee on Fetus and Newborn, ACOG. ACOG Committee Opinion. Number 333, May 2006 (replaces No. 174, July 1996): The Apgar score. Obstet Gynecol 2006; 107: 1209-1212
  • 13 Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften. S2k-Leitlinie: Betreuung von gesunden reifen Neugeborenen in der Geburtsklinik. AWMF-Register Nr. 024/005. 2012. Im Internet: Online: http://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/024-005l_S2k_Betreuung_von_gesunden_reifen_Neugeborenen_2012-10.pdf last access: 05.08.2018
  • 14 Goldaber KG, Gilstrap 3rd LC, Leveno KJ. et al. Pathologic fetal acidemia. Obstet Gynecol 1991; 78: 1103-1107
  • 15 Sykes GS, Molloy PM, Johnson P. et al. Do Apgar scores indicate asphyxia?. Lancet 1982; 1: 494-496
  • 16 Sabol BA, Caughey AB. Acidemia in neonates with a 5-minute Apgar score of 7 or greater – What are the outcomes?. Am J Obstet Gynecol 2016; 215: 486.e1-486.e6
  • 17 Socol ML, Garcia PM, Riter S. Depressed Apgar scores, acid-base status, and neurologic outcome. Am J Obstet Gynecol 1994; 170: 991-998 discussion 998–999
  • 18 Snowden JM, Kozhimannil KB, Muoto I. et al. A ‘busy day’ effect on perinatal complications of delivery on weekends: a retrospective cohort study. BMJ Qual Saf 2017; 26: e1
  • 19 Palmer WL, Bottle A, Aylin P. Association between day of delivery and obstetric outcomes: observational study. BMJ 2015; 351: h5774
  • 20 Caughey AB, Urato AC, Lee KA. et al. Time of delivery and neonatal morbidity and mortality. Am J Obstet Gynecol 2008; 199: 496.e1-496.e5
  • 21 Bell EF, Hansen NI, Morriss jr. FH. et al. Impact of timing of birth and resident duty-hour restrictions on outcomes for small preterm infants. Pediatrics 2010; 126: 222-231
  • 22 Aiken CE, Aiken AR, Scott JG. et al. Weekend working: a retrospective cohort study of maternal and neonatal outcomes in a large NHS delivery unit. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 2016; 199: 5-10
  • 23 Bonnet MH, Arand DL. Clinical effects of sleep fragmentation versus sleep deprivation. Sleep Med Rev 2003; 7: 297-310
  • 24 Halbach MM, Spann CO, Egan G. Effect of sleep deprivation on medical resident and student cognitive function: A prospective study. Am J Obstet Gynecol 2003; 188: 1198-1201
  • 25 Cheng YH, Roach GD, Petrilli RM. Current and future directions in clinical fatigue management: An update for emergency medicine practitioners. Emerg Med Australas 2014; 26: 640-644
  • 26 Dawson D, Reid K. Fatigue, alcohol and performance impairment. Nature 1997; 388: 235
  • 27 Rothschild JM, Keohane CA, Rogers S. et al. Risks of complications by attending physicians after performing nighttime procedures. JAMA 2009; 302: 1565-1572
  • 28 Ellman PI, Law MG, Tache-Leon C. et al. Sleep deprivation does not affect operative results in cardiac surgery. Ann Thorac Surg 2004; 78: 906-911 discussion 906–911
  • 29 Gawande AA, Zinner MJ, Studdert DM. et al. Analysis of errors reported by surgeons at three teaching hospitals. Surgery 2003; 133: 614-621
  • 30 Eastridge BJ, Hamilton EC, OʼKeefe GE. et al. Effect of sleep deprivation on the performance of simulated laparoscopic surgical skill. Am J Surg 2003; 186: 169-174
  • 31 Grantcharov TP, Bardram L, Funch-Jensen P. et al. Laparoscopic performance after one night on call in a surgical department: prospective study. BMJ 2001; 323: 1222-1223
  • 32 Taffinder NJ, McManus IC, Gul Y, Russell RC. et al. Effect of sleep deprivation on surgeonsʼ dexterity on laparoscopy simulator. Lancet 1998; 352: 1191
  • 33 Kahol K, Leyba MJ, Deka M. et al. Effect of fatigue on psychomotor and cognitive skills. Am J Surg 2008; 195: 195-204
  • 34 Lingenfelser T, Kaschel R, Weber A. et al. Young hospital doctors after night duty: their task-specific cognitive status and emotional condition. Med Educ 1994; 28: 566-572
  • 35 Jensen A, Milner R, Fisher C. et al. Short-term sleep deficits do not adversely affect acquisition of laparoscopic skills in a laboratory setting. Surg Endosc 2004; 18: 948-953
  • 36 DeMaria EJ, McBride CL, Broderick TJ. et al. Night call does not impair learning of laparoscopic skills. Surg Innov 2005; 12: 145-149
  • 37 Uchal M, Tjugum J, Martinsen E. et al. The impact of sleep deprivation on product quality and procedure effectiveness in a laparoscopic physical simulator: a randomized controlled trial. Am J Surg 2005; 189: 753-757
  • 38 Amirian I, Andersen LT, Rosenberg J. et al. Laparoscopic skills and cognitive function are not affected in surgeons during a night shift. J Surg Educ 2014; 71: 543-550
  • 39 Lehmann KS, Martus P, Little-Elk S. et al. Impact of sleep deprivation on medium-term psychomotor and cognitive performance of surgeons: prospective cross-over study with a virtual surgery simulator and psychometric tests. Surgery 2010; 147: 246-254
  • 40 Van Dongen HP, Caldwell jr. JA, Caldwell JL. Investigating systematic individual differences in sleep-deprived performance on a high-fidelity flight simulator. Behav Res Methods 2006; 38: 333-343
  • 41 Leproult R, Colecchia EF, Berardi AM. et al. Individual differences in subjective and objective alertness during sleep deprivation are stable and unrelated. Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol 2003; 284: R280-R290
  • 42 Van Dongen HP, Maislin G, Dinges DF. Dealing with inter-individual differences in the temporal dynamics of fatigue and performance: importance and techniques. Aviat Space Environ Med 2004; 75 (3 Suppl.): A147-A154
  • 43 Van Dongen HP. Shift work and inter-individual differences in sleep and sleepiness. Chronobiol Int 2006; 23: 1139-1147
  • 44 Wertz AT, Ronda JM, Czeisler CA. et al. Effects of sleep inertia on cognition. JAMA 2006; 295: 163-164
  • 45 Jewett ME, Wyatt JK, Ritz-De Cecco A. et al. Time course of sleep inertia dissipation in human performance and alertness. J Sleep Res 1999; 8: 1-8
  • 46 Bell CM, Redelmeier DA. Mortality among patients admitted to hospitals on weekends as compared with weekdays. N Engl J Med 2001; 345: 663-668
  • 47 Aylin P, Yunus A, Bottle A. et al. Weekend mortality for emergency admissions. A large, multicentre study. Qual Saf Health Care 2010; 19: 213-217
  • 48 Tarnow-Mordi WO, Hau C, Warden A. et al. Hospital mortality in relation to staff workload: a 4-year study in an adult intensive-care unit. Lancet 2000; 356: 185-189
  • 49 Czaplinski C, Diers D. The effect of staff nursing on length of stay and mortality. Med Care 1998; 36: 1626-1638
  • 50 Kovner C, Gergen PJ. Nurse staffing levels and adverse events following surgery in U.S. hospitals. Image J Nurs Sch 1998; 30: 315-321
  • 51 Thorpe KE. House staff supervision and working hours. Implications of regulatory change in New York State. JAMA 1990; 263: 3177-3181
  • 52 McKee M, Black N. Does the current use of junior doctors in the United Kingdom affect the quality of medical care?. Soc Sci Med 1992; 34: 549-558
  • 53 Freemantle N, Ray D, McNulty D. et al. Increased mortality associated with weekend hospital admission: a case for expanded seven day services?. BMJ 2015; 351: h4596
  • 54 Freemantle N, Richardson M, Wood J. et al. Weekend hospitalization and additional risk of death: an analysis of inpatient data. J R Soc Med 2012; 105: 74-84
  • 55 Nouraei SA, Virk JS, Hudovsky A. et al. Accuracy of clinician-clinical coder information handover following acute medical admissions: implication for using administrative datasets in clinical outcomes management. J Public Health (Oxf) 2016; 38: 352-362
  • 56 Li L, Rothwell PM, Oxford Vascular S. Biases in detection of apparent “weekend effect” on outcome with administrative coding data: population based study of stroke. BMJ 2016; 353: i2648
  • 57 Ruffieux C, Marazzi A, Paccaud F. The circadian rhythm of the perinatal mortality rate in Switzerland. Am J Epidemiol 1992; 135: 936-952
  • 58 Lee KA, Gay CL. Sleep in late pregnancy predicts length of labor and type of delivery. Am J Obstet Gynecol 2004; 191: 2041-2046
  • 59 Naghi I, Keypour F, Ahari SB. et al. Sleep disturbance in late pregnancy and type and duration of labour. J Obstet Gynaecol 2011; 31: 489-491
  • 60 Lindow SW, Newham A, Hendricks MS. et al. The 24-hour rhythm of oxytocin and beta-endorphin secretion in human pregnancy. Clin Endocrinol (Oxf) 1996; 45: 443-446