Zusammenfassung
Checkpoint-Inhibitoren haben in der bislang limitierten Therapie des Urothelzellkarzinoms eine neue Ära eingeleitet. Dies spiegelt sich in der aktuellen S3-Leitlinie zum Harnblasenkarzinom derzeit noch nicht wider. Da es sich bei der Krebsimmuntherapie um ein neues Therapieprinzip handelt, stellen sich gegenwärtig Fragen für den Praxisalltag: Auf welchen Daten beruhen die Zulassungen der einzelnen Wirkstoffe? Wie verändern sich die Therapiealgorithmen? Worauf muss beim Therapiemanagement geachtet werden? Welche Nebenwirkungen können auftreten, wie lassen sie sich erkennen und behandeln? Die vorliegende Publikation verfolgt das Ziel, diese Fragen zu beantworten.
Abstract
The approval of immune checkpoint inhibitors has started a new era in the treatment of urothelial carcinoma, which, so far, has been a disease with limited treatment options. However, in the current German S3 guideline for bladder cancer the remarkable improvements provided by immune checkpoint inhibitors have not been reflected. As cancer immunotherapy is a novel approach, there are several questions related to the daily clinical routine: What clinical data was used as the basis for the approval of the individual substances? What does this mean for previous treatment algorithms? What issues must be considered in the management of adverse events? What side-effects may occur and how can they be recognised and treated? The present paper provides an overview of the new treatment options regarding their relevance as well as recommendations for their application in clinical practice.
Schlüsselwörter
Urothelzellkarzinom - Krebsimmuntherapie - Checkpoint-Inhibitoren
Key words
urothelial carcinoma - cancer immunotherapy - checkpoint inhibitors