Laryngorhinootologie 1996; 75(11): 641-645
DOI: 10.1055/s-2007-997649
OTOLOGIE

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die H.E.L.P.-Therapie (Heparin-induzierte extrakorporale LDL-Präzipitation) beim Hörsturz

Erste ErgebnisseHeparin-Induced Extracorporal Low-Density Lipoprotein Precipitation Therapy for Sudden Hearing Loss - Initial ResultsC. Walch1 , W. Anderhuber1 , M. Walzl2
  • 1HNO-Universitätsklinik Graz (Vorstand: Univ. Prof. Dr. M. Moser) Klinische Abteilung für Neurootologie
  • 2Universitätsklinik für Neurologie, Graz (suppl. Leiter: Univ. Prof. Dr. E. Ott)
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Das H.E.L.P. Verfahren (Heparin-induzierte Extrakorporale LDL Präzipitation) ermöglicht eine selektive Reduzierung von Fibrinogen, LDL (Low Density Lipoprotein), Cholesterin, Triglyzeride und LP(a) (Lipoprotein a) über einen extrakorporalen Kreislauf. Diese für die hämorheologische Situation ungünstigen Parameter werden in einem speziellen Verfahren aus dem Plasma gefiltert. Die Eliminationseffizienz dieses Systems ist für Fibrinogen und LDL überaus hoch, wodurch es bereits nach der ersten Behandlung zu einer deutlichen Verbesserung der Fließeigenschaften des Blutes kommt. Patienten: Wir berichten über 5 Patienten mit Hörsturz, bei welchen eine vasoaktive Infusionstherapie frustran verlief, im Rahmen einer Durchuntersuchung kein morphologisches Substrat für die Erkrankung gefunden werden konnte und es zu keiner Spontanremission gekommen war. Ergebnisse: Nach einer Therapie mit H.E.L.P.-Verfahren konnte bei allen 5 Fällen eine deutliche Verbesserung oder Normalisierung des Hörvermögens erzielt werden. Schlußfolgerung: Die H.E.L.P.-Therapie bewirkt eine drastische Verbesserung der Fließeigenschaften des Blutes und kann somit auch eine neue und effiziente Therapieform für den akuten Hörsturz darstellen.

Summary

Background: The H.E.L.P. (Heparin-induced extracorporal low-density lipoprotein precipitation) system selectively eliminates fibrinogen, LDL (low-density lipoprotein) cholesterol, triglycerides, and LP (a) (lipoprotein a) from the blood plasma by means of extracorporal circulation. The reduction of these macromolecules immediately improves the hemorheological situation and leads to a significant decrease of plasma viscosity and red cell transmission time (RCTT), which correlates to the deformation of red blood cells. There are no known contraindications for this therapy. Patients: Sudden hearing loss patients who present to our hospital are admitted for up to ten days. All patients undergo the same standardized imaging studies and examinations, consisting of audiological tests, X-rays and CT of the base of the skull, X-rays of the cervical vertebral column, neurological and internal examination, blood tests, and CSF aspiration. Patients with no obvious etiology for their hearing loss and no improvement of their hearing after two weeks of treatment with intravenous vasodilators and corticosteroids were referred for the H.E.L.P. protocol. Results: We report on five patients with idiopathic sudden hearing loss who following the H.E.L.P. protocol showed complete remission or evident improvement of hearing after H.E.L.P. therapy. Conclusions: Heparin-induced extracorporal LDL (low-density lipoprotein) precipitation (H.E.L.P.) improves the blood flow and the microcirculation and therefore could be a new and effective method for the treatment of sudden hearing loss.

    >