Laryngorhinootologie 2002; 81(9): 644-648
DOI: 10.1055/s-2002-34444
Hals
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Ergebnisse des Wundverschlusses mit Octylcyanoacrylat-Gewebekleber im HNO-Bereich

Long-Term Results of Suture-Free Cutanous Wound Closure in Head and Neck Incisions with Octylcyanoacrylate Topival Skin AdhesiveW.  E.  Rojas1 , E.  Di Martino1 , B.  Harandi1 , M.  Westhofen1
  • 1Klinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde und Plastische Kopf- und Halschirurgie der RWTH Aachen (Direktor: Prof. Dr. med. M. Westhofen)
Auszugsweise präsentiert auf dem 4. Europäischen HNO-Kongress, Berlin 2000.
Further Information

Publication History

Eingegangen: 13. Juli 2001

Angenommen: 6. Februar 2002

Publication Date:
01 October 2002 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Die vorliegende Studie untersucht die funktionellen und ästhetischen Langzeitergebnisse eines neuartigen Octylcyanoacrylat-Gewebeklebers im Gesichts- und Halsbereich.

Methode: In einer prospektiven, nicht-randomisierten Studie wurde bei 59 Patienten, die sich innerhalb von 13 Monaten einem operativen Eingriff im Hals- oder Gesichtsbereich unterzogen, der Wundverschluss mit dem Gewebekleber Octylcyanoacrylat (Dermabond®) durchgeführt. Prä- und postoperativ im Rahmen des stationären Aufenthaltes sowie im Langzeitverlauf wurden klinische Wundkontrollen mit Photodokumentation sowie eine Patientenbefragung anhand eines standardisierten Fragebogens durchgeführt. Die durchschnittliche Nachbeobachtungsdauer betrug 7,2 Monate.

Ergebnisse: 40 Patienten konnten ausgewertet werden. In 33 Fällen (82,5 %) waren die Patienten mit dem ästhetischen und funktionellen Endresultat des Wundverschlusses zufrieden. Bei vier Patienten (10 %) traten Frühkomplikationen auf, die keine Auswirkungen auf das spätere ästhetische und funktionelle Endergebnis hatten. In drei Fällen (7,5 %) wurden Spätkomplikationen wie hypertrophe Narben bzw. persistierende Rötung im Wundbereich beobachtet.

Schlussfolgerung: Der Gewebekleber Octylcyanoacrylat stellt eine sinnvolle Alternative für den oberflächlichen Wundverschluss im HNO-Bereich dar. Er liefert bei einfacher, zeitsparender Anwendung gute funktionell-ästhetische Ergebnisse. Die Wundinfektionsrate entspricht dem herkömmlich verwendeten Nahtmaterials.

Abstract

Background: Cyanoacrylate monomers have been developed for use as skin adhesives. So far, little is known about long-term results concerning functional and aesthetic results of wound closure with octylcyanoacrylate in head and neck region.

Methods: In a prospective, non-randomized study we examined in 59 patients who had undergone surgery in the face and the neck in between 04/99 and 05/00 at the ENT-Department, University of Aachen, Germany. The aesthetic and functional outcome of a cutanous wound closure by use of octylcyanoacrylate was evaluated. Patients were seen preoperatively, postoperatively and in a long-term follow-up (average 7.2 months) for wound control, photographs, and evaluation with a standardized questionary.

Results: In 40 cases a complete follow-up was possible. There were 33 patients (82.5 %) satisfied with the aesthetic and the functional results of wound closure. In four patients (10 %) early complications developed but did not have an impact on the cosmetic result. Three patients showed alterations as hypertrophic scar or persisting redness of the scar in the long-term follow-up. Conclusion: Octylcyanoacrylate tissue adhesive was found to be an effective method of skin closure in clean head and neck incisions. It is a fast and simple method of wound closure, providing good cosmetic results with a low infection rate.

Literatur

  • 1 Coover H N, Joyner F B, Sheerer N H, Wicker T H. Chemistry and performance of cyanoacrylate adhesive.  Special Technical Papers. 1959;  5 413-417
  • 2 Quinn J V, Drzewiecki A E, Li M M, Stiell I G, Sutcliffe T, Elmslie T J, Wood W E. A randomized, controlled trial comparing a tissue adhesive with suturing in the repair of pediatric facial lacerations.  Ann Emerg Med. 1993;  22 1130-1135
  • 3 Trott A T. Cyanoacrylate tissue adhesives: An advance in wound care.  JAMA. 1997;  277 1559-1560
  • 4 Galil K A, Schofield I D, Wright G Z. Effect of n-2-butylcyanoacrylate (histoacryl glue) on the healing of skin wounds.  J Can Dent Assoc. 1984;  50 565-569
  • 5 Ellis D A, Shaikh A. The ideal tissue adhesive in facial plastic and reconstructive surgery.  J Otolaryngol. 1990;  19 68-72
  • 6 Noordzij J P, Foresman P A, Rodeheaver G T, Quima J V, Edlich R F. Tissue adhesive wound repair revisited.  J Emerg Med. 1994;  12 645-649
  • 7 Maw J L, Quinn J V. Cyanoacrylate tissue adhesives.  Am J Cosmetic Surg. 1997;  14 413-416
  • 8 Bruns T B, Robinson B S, Smith R J, Kile D L, Davis T P, Sullivan K M, Quinn J V. A new tissue adhesive for laceration repair in children.  J Pediatr. 1998;  132 1067-1070
  • 9 Singer A, Hollander J E, Valentine S M, Turque W T, McCuskey C F, Quinn J V. Prospective, randomized, controlled trial of tissue adhesive (2-octylcyanoacrylate) vs standard wound closure techniques for laceration repair. Stony Brook Octylcyanoacrylate Study Group.  Acad Emerg Med. 1998;  5 94-99
  • 10 Quinn J V, Drzewiecki A E, Stiell I G, Elmslie T J. Appearance scales to measure cosmetic outcomes of healed lacerations.  Am J Emerg Med. 1995;  13 229-231
  • 11 Ronis M L, Harwick J D, Fung R. Review of cyanoacrylate glues with emphasis on their otorhinolaryngological applications.  Laryngoscope. 1984;  94 210-213
  • 12 Tse D T, Panje W R, Anderson R L. Cyanoacrylate adhesive used to stop CSF leaks during orbital surgery.  Arch Ophthalmol. 1984;  102 1337-1339
  • 13 Vinters H V, Lundie M J, Kaufmann J CE. Long term pathological follow-up of cerebral arteriovenous malformations treated by embolization with bucrylate.  N Engl J Med. 1986;  314 477-483
  • 14 Kamer F M, Joseph J H. Histoacryl. Its use in aesthetic facial plastic surgery.  Arch Otolaryngol Head Neck Surg. 1989;  115 193-197
  • 15 Keng T M, Bucknall T E. A clinical trial of histoacryl in skin closure of groin wounds.  Med J Malaysia. 1989;  44 122-128
  • 16 Toriumi D M, O'Grady K. Surgical tissue adhesives in otolaryngology-head and neck surgery.  Otolaryngol Clin North Am. 1994;  27 203-209
  • 17 Toriumi D M, Rasaln W F, Friedman M. Variable histotoxicity of histoacryl when used in a subcutaneous site: an experimental study.  Laryngoscope. 1992;  101 91-95
  • 18 Kung H. Evaluation of the undesirable side-effects of the surgical use histoacryl glue with special regard to possible carcinogenicity. RCC Institute für Contract Research in Toxicology and Ecology, Project 064 315, March, 1986. 
  • 19 Pery L C. An evaluation of acute incisional strenght with traumaseal surgical tissue adhesive wound closure. Leonia, NY; Dimensional Analysis Systems Inc. 1995
  • 20 Osmond M H, Quinn J V, Sutcliffe T, Jarhmuske M, Klassen T herapie. A randomized, clinical trial comparing butylcyanoacrylate with octylcyanoacrylate in the management of selected pediatric facial lacerations.  Acad Emerg Med. 1999;  6 171-177
  • 21 Toriumi D M, O'Gray K, Desai D, Bagal A. Use of octyl-2-cyanoacrylate for skin closure facial plastic surgery.  Plast Reconstr Surg. 1998;  102 2209-2219
  • 22 Quinn J, Wells G, Sutcliffe T, Jarmuske M, Maw J, Stiell I, Johns P. Tissue adhesive versus suture wound repair at 1 year: randomized clinical trial correlating early, 3-month, and 1-year cosmetic outcome.  Ann Emerg Med. 1998;  32 645-649
  • 23 Reiter D. Methods and materials for wound closure.  Otolaryngol Clin North Am. 1995;  28 1069-1080
  • 24 Singer J, Hollander J E, Cassara G, Thode H C Jr, Henry M C, Valentine S. Level of training, wound care practices, and infection rates.  Am J Emerg Med. 1995;  13 265-268
  • 25 Rutherford W H, Spence R. Infection in wounds sutured in the accident and emergency department.  Ann Emerg Med. 1980;  9 350-352
  • 26 Quinn J V. Clinical wound evaluation.  Acad Emerg Med. 1996;  3 298-299
  • 27 Quinn J, Wells G, Sutcliffe T, Jarmuske M, Maw J, Stiell I, Johns P. A randomized trial comparing octylcyanoacrylate tissue adhesive and sutures in the management of lacerations.  JAMA. 1997;  277 1527-1530
  • 28 Maw J L, Quinn J V, Wells G A, Ducic Y, Odell P F, Lamothe A, Brownrigg P J, Sutcliffe T. A prospective comparison of octycyanoacrylate tissue adhesive and suture for the closure of head and neck incisions.  J Otolaryngol. 1997;  26 26-30
  • 29 Alamouti D, von Kobyletzki G, Allard P, Hoffmann K. Ein prospektiver Vergleich von Octylcyanoacrylat-Gewebekleber und konventionellen Wundverschlüssen.  Hautarzt. 1999;  50 58-59

Dr. med. Walter E. Rojas

Klinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde und Plastische Kopf- und Halschirurgie der RWTH Aachen

Pauwelsstraße 30 · 52074 Aachen ·

Email: wrojas@post.klinikum.rwth-aachen.de

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