Z Gastroenterol 2001; 39(3): 213-218
DOI: 10.1055/s-2001-11764
Kasuistiken
© Karl Demeter Verlag im Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Gallige Peritonitis bei einem alkoholkranken Mann nach traumatischer Gallenblasenperforation - Differenzialdiagnostik zur aszitisch dekompensierten Leberzirrhose

S. Rickes, H. Neye, M. Ortner, H. Lochs, W. Wermke
  • Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Gastroenterologie, Hepatologie und Endokrinologie (Direktor: Prof. Dr. H. Lochs)des Universitätsklinikums Charité (Campus Mitte) der Humboldt-Universität zu Berlin
Further Information

Publication History

14.2.2000

4.9.2000

Publication Date:
31 December 2001 (online)

Zusammenfassung

Traumatische Gallenblasenperforationen sind sehr selten und stellen eine lebensbedrohliche Erkrankung dar. Aufgrund der unspezifischen Beschwerden des Patienten werden sie häufig erst sehr spät oder überhaupt nicht diagnostiziert. Im vorliegenden Fall wird über einen Patienten berichtet, bei dem ein Galleaszites nach traumatischer Gallenblasenperforation als aszitisch dekompensierte Leberzirrhose fehlgedeutet wurde. Im Rahmen der Kasuistik soll speziell auf die Bedeutung der Anamnese, der körperlichen Untersuchung und der Ultraschalluntersuchung bei der Diagnostik traumatischer Gallenblasenrupturen hingewiesen werden.

Biliary peritonitis in an alcoholic after traumatic rupture of the gallbladder - differential diagnosis to ascites caused by liver cirrhosis

Traumatic rupture of the gallbladder is a very rare event associated with high mortality. Since clinical symptoms are nonspecific, diagnosis is difficult. We present an alcoholic with biliary ascites after traumatic perforation of the gallbladder. Initially, he was misdiagnosed to have ascites caused by liver cirrhosis. This case demonstrates, that the combination of patients history, clinical investigation and ultrasound allows the diagnosis of traumatic rupture of the gallbladder.

Literatur

  • 1 Spigos D G, Tan W S, Larson G. et al . Diagnosis of traumatic rupture of the gallbladder.  Am J Surg. 1981;  141 731-735
  • 2 Roslyn J J, Busuttil R W. Perforation of the gallbladder: A frequently mismanaged condition.  Am J Surg. 1979;  137 307-312
  • 3 Niemeier O W. Acute free perforation of the gallbladder.  Ann Surg. 1934;  99 922-924
  • 4 Siskind B N, Hawkins H B, Cinti D C, Zeman R K, Burrell M I. Gallbladder perforation. An imaging analysis.  J Clin Gastroenterol. 1987;  9 670-678
  • 5 Fletcher W S. Nonpenetrating trauma to the gallbladder and extrahepatic bile ducts.  Surg Clin North Am. 1972;  52 711-717
  • 6 Endress C, Wollschlaeger G. Traumatic gallbladder rupture: CT diagnosis [letter].  Am J Roentgenol. 1995;  165 738
  • 7 Mihas A A, Lewis G, Athar M, Shueke M. Gallbladder perforation: Preoperative diagnosis by combined imaging techniques.  Gastrointest Radiol. 1992;  17 24-26
  • 8 Lineweaver W, Robertson J, Rumley T. PIPIDA scan diagnosis of traumatic rupture of the gallbladder.  Injury. 1985;  16 238-240
  • 9 Mitre R J, Brodmerkel G J Jr. Traumatic rupture of the gallbladder: Preoperative diagnosis by endoscopic retrograde cholangiopancreatogram (ERCP).  Gastrointest Endosc. 1979;  25 74-75
  • 10 Evans J P. Traumatic rupture of the gallbladder in a three-year-old boy.  J Pediatr Surg. 1976;  11 1033-1034
  • 11 Breen P C. Rupture of the gallbladder after blunt abdominal trauma.  South Med J. 1975;  68 658-660
  • 12 Kim P N, Lee K S, Kim I Y, Bae W K, Lee B H. Gallbladder perforation: Comparison of US findings with CT.  Abdom Imaging. 1994;  19 239-242
  • 13 Forsberg L, Andersson R, Hederström E, Tranberg K G. Ultrasonography and gallbladder perforation in acute cholecystitis.  Acta Radiol. 1988;  29 203-205
  • 14 Meckler U, Wermke W. Sonographische Differentialdiagnostik - systematischer Atlas: Abdomen - Urogenitaltrakt - Halsorgane. Köln; Deutscher Ärzte-Verlag 1997 94
  • 15 Alanen A. Diagnostic aspiration of abdominal fluid in patients with acute abdomen.  Eur J Radiol. 1990;  11 171-174
  • 16 Yeo E, Chen D CP, Siegel M E. Hepatobiliary and gallium imaging findings in gallbladder perforation: A case report and review of the literature.  Clin Nucl Med. 1989;  14 77-81
  • 17 Yamashita H, Chijiiwa K, Ogawa Y, Kuroki S, Tanka M. The internal biliary fistula - reappraisal of incidence, type, diagnosis and management of 33 consecutive cases.  HPB Surgery. 1997;  10 143-147

Anschrift für die Verfasser

Prof. Dr. med. Wolfram Wermke

Universitätsklinikum Charité (Campus Mitte)
Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Gastroenterologie,
Hepatologie und Endokrinologie

Schumannstraße 20/21

10117 Berlin

Fax: (0 30) 28 02 83 15

Email: steffen.rickes@charite.de

    >