Nuklearmedizin 2007; 46(06): 257-262
DOI: 10.3413/nukmed-0078
Prognosis score for thyroid cancer
Schattauer GmbH

Multiparameter scoring system for the prognosis of differentiated thyroid cancer

Multiparameter-Score für die Prognose des differenzierten Schilddrüsenkarzinoms
M. Welsch
1   Departments of Nuclear Medicine
,
M. Abeln
1   Departments of Nuclear Medicine
,
K. Zaplatnikov
1   Departments of Nuclear Medicine
,
C. Menzel
1   Departments of Nuclear Medicine
,
H. Ackermann
2   Departments of Biomathematics, University Hospital Frankfurt (Main), Germany
,
N. Döbert
1   Departments of Nuclear Medicine
,
F. Grünwald
1   Departments of Nuclear Medicine
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 13 February 2006

accepted in revised form: 04 June 2007

Publication Date:
28 December 2017 (online)

Summary

The aim of the study was to develop a scoring system consisting of multiple parameters that are significant for prognosis of thyroid cancer. The score was designed to permit a risk stratification with all available information at any time of presentation. Patients, methods: A score using 25 parameters was used for 171 patients with differentiated thyroid cancer, who were included in follow up over a mean of 9 (± 5) years. The significance of each parameter as well as of a summation outcome score was determined. The result of this scoring system was compared to other scores reported in the literature applied to the same patients' group. Thirty-two out of the 171 patients presented with recurrence during follow up. Results: The summation score was highly significant for prognosis of differentiated thyroid cancer. Out of 25 parameters, 18 showed a significant association with outcome also as individual parameters. In comparison to the scores commonly used, this new system showed the highest significance (p < 0.0001, chi square 90, df 1) to estimate recurrence free survival. At a cutoff of –5.95 the sensitivity and specificity for the distinction between high and low risk patients were 87.5 and 77.0%, respectively. Conclusion: With our multiparameter scoring system a reliable prognosis with respect to recurrence free survival is possible in patients suffering from differentiated thyroid cancer. A summation score of all parameters gives the best results. Scoring is also possible, if several important parameters are missing.

Zusammenfassung

Ziel der Studie war die Entwicklung eines Scoresystems aus multiplen Parametern, die für die Prognose des differenzierten Schilddrüsenkarzinoms relevant sind. Der Score soll zu jedem Zeitpunkt der Vorstellung des Patienten eine Prognosestellung anhand der vorhandenen Parameter ermöglichen. Patienten, Methodik: Ein Score aus 25 Parametern wurde auf 171 Patienten mit differenziertem Schilddrüsenkarzinom angewendet, die über im Mittel 9 (±5) Jahre beobachtet wurden. Die Signifikanz jedes Einzelparameters sowie eines Summationsscores wurden bestimmt. Die Ergebnisse dieses Scores wurden anhand des gleichen Patientenkollektivs mit anderen Systemen aus der Literatur verglichen. Ein Rezidiv zeigte sich bei 32 der 171 Patienten. Ergebnisse: Der Summationsscore war hoch signifikant für die Prognose des differenzierten Schilddrüsenkarzinoms. Von den 25 Parametern zeigten 18 auch als Einzelparameter einen signifikanten Zusammenhang mit dem Verlauf. Im Vergleich zu den üblichen Scores zeigte dieses System die höchste Signifikanz (p < 0.0001, chi2 90, df 1) bei der Abschätzung des rezidivfreien überlebens. Bei einem Cut-off von –5.95 betrug für die Unterscheidung zwischen Patienten mit hohem und niedrigem Risiko die Sensitivität 87.5% und die Spezifität 77.0%. Schlussfolgerung: Dieses Multiparameter-Scoresystem erlaubt eine zuverlässige Prognose des rezidivfreien überlebens bei Patienten mit differenziertem Schilddrüsenkarzinom. Der Summationsscore liefert die besten Ergebnisse. Die Angabe eines Scores ist auch möglich, wenn relevante Parameter fehlen.

 
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