Cent Eur Neurosurg 2009; 70(2): 86-88
DOI: 10.1055/s-2008-1081506
Case Report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Intraventricular Textiloma with Granuloma Formation Following Third Ventricle Colloid Cyst Resection – A Case Report

Intraventrikuläres Textilom mit Granulombildung nach Resektion einer Kolloidzyste des dritten Ventrikels – FallberichtS. Lavrnic 1 , T. Stosic-Opincal 1 , S. Gavrilovic 1 , D. Grujicic 2 , V. Peric 1 , M. Gavrilov 1 , R. Milenkovic 1 , D. Cvetkovic-Dozic 3
  • 1Clinical Center of Serbia, MR Center, Belgrade, Serbia
  • 2Institute of Neurosurgery, Belgrade University School of Medicine, Belgrade, Serbia
  • 3Institute of Pathology, Belgrade University School of Medicine, Belgrade, Serbia
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 May 2009 (online)

Abstract

Despite precautions, cotton and gauze pads used for dissection or to achieve haemostasis during neurosurgical procedures can inadvertently be left behind and result in clinically symptomatic or asymptomatic and radiologically apparent mass lesion, sometimes referred to as “textilomas” or “gossypibomas”, often mimicking recurrent tumour or abscess on neuroimaging studies. We report the neuroimaging evaluation, including computed tomography (CT), magnetic resonance imaging (MRI) and spectroscopy (H1-MRS), in a case of textiloma developing after the treatment of a third ventricle colloid cyst.

Zusammenfassung

Baumwolle- und Gazeauflagen, die man für Dissektion oder Blutstillung während eines neurochirurgischen Eingriffs verwendet, können trotz vorgenommener Schutzmaßnahmen unab-sichtlich übersehen werden und klinisch symptomatisch werden oder klinisch asymptomatisch bleiben. Manchmal werden diese Läsionen auch als „Textilom” oder „Gossypibom” bezeichnet, die bildgebend oft einem erneuten Tumor oder Abszess ähneln. Wir berichten hier über eine bildgebende Auswertung, einschließlich Computertomographie (CT), Kernspintomographie (MRT) und Spektroskopie (H1-MRS) eines Textiloms, das sich nach der operativen Behandlung einer Kolloidzyste des dritten Ventrikels entwickelte.

References

  • 1 Bellin M, Hornoy B, Richard F. et al . Perirenal textiloma: MR and serial CT appearance.  Eur Radiol. 1998;  8 ((1)) 57-59
  • 2 Kim SR, Baik HK, Park YW. Retained surgical sponge presenting as a pelvic tumor after 25 years.  Int J Gynaecol Obstet. 2003;  82 ((2)) 223-225
  • 3 Kopka L, Fischer U, Gross AJ. et al . CT of retained surgical sponges (textilomas): pitfalls in detection and evaluation.  J Comput Assist Tomogr. 1996;  20 ((6)) 919-923
  • 4 Kothbauer KF, Jallo GI, Siffert J. et al . Foreign body reaction to hemostatic materials mimicking recurrent brain tumor. Report of three cases.  J Neurosurg. 2001;  5 ((3)) 503-506
  • 5 Lo CP, Hsu CC, Chang TH. Gossypiboma of the leg: MR imaging characteristics. A case report.  Korean J Radiol. 2003;  4 ((3)) 191-193
  • 6 Matsuki M, Matsuo M, Okada N. Case report: MR findings of a retained surgical sponge.  Radiat Med. 1998;  16 ((1)) 65-67
  • 7 Nassar I, Mahi M, Semlali S. et al . Intracranial textiloma.  J Neuroradiol. 2004;  31 ((2)) 148-149
  • 8 Okten AI, Adam M, Gezercan Y. Textiloma: a case of foreign body mimicking a spinal mass.  Eur Spine J. 2006;  15 ((Suppl 17)) 626-629 , Epub 2006 May 31
  • 9 Reddy JS, Mishra AM, Behari S. et al . The role of diffusion-weighted imaging in the differential diagnosis of intracranial cystic mass lesions: a report of 147 lesions.  Surg Neurol. 2006;  66 ((3)) 246-250 , 250–251
  • 10 Rennert J, Stadlbauer A, Nimsky C. et al . Usefulness of 1H-MRS in the diagnosis of contrast enhancing cystic lesions: A case report.  Rontgenpraxis. 2006;  56 ((3)) 99-104
  • 11 Ribalta T, MacCutcheon IE, Neto AG. et al . Textiloma (gossypiboma) mimicking recurrent intracranial tumor.  Arch Pathol Lab Med. 2004;  128 ((7)) 749-758
  • 12 Tomizawa Y. Clinical benefits and risk analysis of topical hemostats: a review.  J Artif Organs. 2005;  8 ((3)) 137-142
  • 13 Wieder HA, Feussner H, Rummeny EJ. Radiological diagnostics for iatrogenic retained foreign bodies after surgery.  Chirurg. 2007;  78 ((1)) 22-27

Correspondence

Dr. R. MilenkovicMD 

Clinical Centre of Serbia

MR Centre

Pasterova 2

11000 Belgrade

Serbia

Phone: +381/11/361 55 54

Fax: +381/11/361 55 54

Email: rmilenkovic@gmail.com

    >