Eur J Pediatr Surg 1999; 9(6): 389-391
DOI: 10.1055/s-2008-1072289
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Rehbein's Procedure for Hirschsprung's Disease. An Appraisal of 45 Years*

O.  Fuchs , D.  Booß
  • Department of Pediatric Surgery, Children's Hospital, Central Hospital St.-Jürgen-Strasse, Bremen, Germany
* This paper was presented at XIV. Asian Association of Pediatric Surgeons and Indian Association of Pediatric Surgeons Conference, November 27-30th, 1997, Bombay, India
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

A retrospective follow-up study of all children treated for Hirschsprung's disease over the last 45 years at the Department of Pediatric Surgery, Children's Hospital, Bremen was done to evaluate the results of Rehbein's procedure. A total of 416 children underwent Rehbein's lower anterior resection. The postoperative outcome was analysed in detail for early and late complications like wound infection, pelvic abscess, anastomotic stenosis, anastomotic insufficiency, postoperative enterocolitis, persistence of constipation, fecal and urinary incontinence, recurrent achalasia, need for reoperation, adhesion ileus and mortality. On the basis of the data analysed and review of literature it was concluded that Rehbein's procedure is a well-established method in the treatment of Hirschsprung's disease with excellent results and few complications.

Zusammenfassung

Um die Ergebnisse des Operationsverfahrens nach Rehbein zu bewerten, wurden in einer retrospektiven Verlaufsstudie alle Kinder untersucht, die in den letzten 45 Jahren in der Kinderchirurgischen Klinik Bremen wegen eines Morbus Hirschsprung behandelt wurden. Insgesamt wurde bei 416 Kindern die abdominelle Rektosigmoidektomie nach Rehbein durchgeführt. Das postoperative Ergebnis wurde analysiert in bezug auf Früh- und Spätkomplikationen wie Wundinfektion, Abszeß des kleinen Beckens, Anastomosenenge, Anastomosemnsuffizienz, postoperative Enterokolitis, Fortbestehen einer Obstipation, Stuhl- oder Harninkontinenz, wiederkehrende Sphinkterachalasie, die Notwendigkeit der Nachresektion, Adhäsionsileus und Mortalität. Auf Grundlage der gewonnenen Daten und nach Durchsicht der Literatur wurde das Operationsverfahren nach Rehbein bewertet als etablierte Methode in der Behandlung des Morbus Hirschsprung mit ausgezeichneten Ergebnissen und wenigen Komplikationen.

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