Eur J Pediatr Surg 1999; 9(3): 146-152
DOI: 10.1055/s-2008-1072231
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Paediatric Liver Transplantation with a Split Graft: Experience at Bicêtre*

C.  Chardot1 , S.  Branchereau1 , O.  de Dreuzy1 , C.  Dubuisson2 , C.  Le Pommelet3 , J.  Waguet4 , G.  Vellutini5 , F.  Gauthier1 , J.  Valayer1
  • 1Department of Paediatrics (Pr. Kamran Samii), Paediatric Surgery Unit (Pr. Jacques Valayer), Bicêtre Hospital, Le Kremlin-Bicêtre, France
  • 2Department of Paediatrics (Pr. Kamran Samii), Paediatric Hepatology Unit (Pr. Olivier Bernard) ,Bicêtre Hospital, Le Kremlin-Bicêtre, France
  • 3Department of Paediatrics (Pr. Kamran Samii), Paediatric Intensive Care Unit (Pr. Gilbert Huault), Bicêtre Hospital, Le Kremlin-Bicêtre, France
  • 4Department of Paediatrics (Pr. Kamran Samii), Paediatric Radiology Unit, Bicêtre Hospital, Le Kremlin-Bicêtre, France
  • 5Department of Paediatrics (Pr. Kamran Samii), Anaesthesiology Unit (Dr. Danièle Pariente), Bicêtre Hospital, Le Kremlin-Bicêtre, France
*Presented at the 53rd Congress of the French Society of Paediatric Surgery, Paris, September 4, 1996
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

This study evaluates the results of paediatric liver transplantation (PLT) with split liver grafts at Bicêtre hospital.

Patients and methods: Between January 1, 1988 and December 31, 1995, 205 PLT were performed in 180 children. One auxiliary PLT was excluded from the study. The graft was a whole (WLG), reduced (RLG) and split liver graft (SLG) in 76, 112 and 16 cases respectively. The SLG consisted of segments II+III in 14 cases, and II+III+IV in 2 cases. Results of PLT with SLT, RLT and WLG were retrospectively compared. Minimal follow-up was 12 months.

Results: In elective PLT, actual 1 year patient (graft) survival were 93.3% (84.4%) with WLG (n = 64), 84.1 % (76.4%) with RLG (n = 72), 81.8% (81.8%) with SLG (n = 11). In urgent LT, actual patient (graft) survival were 100% (83.3%) with WLG (n = 6), 58.6% (52.5%) with RLG (n = 40), 25% (20%) with SLG (n = 5). Specific complications of the splitting technique were: 2 Budd-Chiari syndromes in 2 early patients, without any new case after modification of the technique of left hepatic vein to inferior vena cava anastomosis; 4 bile leaks (25%) from the left hepatic duct to Roux-en-Y loop anastomosis.

Discussion: In our experience, the results of PLT with SLG were satisfactory in the elective situation, but disappointing in urgent cases. In the current context of liver graft shortage, appropriate use of this sophisticated and demanding technique depends on the experience of the team, recipient's condition, and logistic considerations.

Zusammenfassung

Auswertung der Resultate nach pädiatrischer Lebertransplantation (PLT) mit Leberteiltransplantation im Spital von Bicêtre.

Patienten und Methoden: Zwischen dem 1. Januar 1988 und dem 31. Dezember 1995 wurden insgesamt 205 PLT bei 180 Kindern durchgeführt. Eine einzelne auxiliäre PLT wurde von dieser Studie ausgeschlossen. In 76 Fällen handelte es sich um ein vollständiges Lebertransplantat (VLT), in 112 Fällen um ein reduziertes (RLT) und in 16 Fällen um ein geteiltes Transplantat (GLT). Die geteilten Transplantate bestanden in 14 Fällen aus den Segmenten II+III und in 2 Fällen aus den Segmenten II+III+IV. Die Resultate nach PLT wurden retrospektiv zwischen VLT, RLT und GLT verglichen. Die minimale Verlaufsbeobachtung betrug 12 Monate.

Resultate: Das aktuelle 1-Jahres-Patientenüberleben (bzw. Transplantatüberleben) nach elektiver PLT betrug 93,3% (84,4%) bei VLT (n = 64); 84,1% (76,4%) bei RLT (n = 72); und 81,8% (81,8%) bei GLT (n = 11). Bei Notfallindikationen betrugen die entsprechenden Überlebensraten 100 % (83,3 %) bei VLT (n = 6); 58,6 % (52,5 %) bei RLT (n = 40); und 25 % (20 %) bei GLT (n = 5). Spezifische Komplikationen der geteilten Technik waren: 2 Budd-Chiari-Syndrome. in der Anfangszeit unserer Serie (wobei seit Modifikation der Technik der Anastomose zwischen linker Lebervene und unterer Hohlvene keine derartigen Komplikationen mehr aufgetreten sind), und 4 Insuffizienzen der biliodigestiven Anastomosen (entspricht 25% dieser Untergruppe).

Diskussion: Nach unserer Erfahrung waren die Ergebnisse der PLT mit GLT in elektiven Situationen akzeptabel, in Notfallsituationen jedoch unbefriedigend. In Anbetracht des gegenwärtigen Organmangels hängt eine sinnvolle Anwendung derart komplexer und schwieriger Techniken von der Erfahrung des Transplantationsteams, vom Allgemeinzustand des Patienten und von logistischen Faktoren ab.

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