Physikalische Medizin, Rehabilitationsmedizin, Kurortmedizin 1997; 07(5): 246-250
DOI: 10.1055/s-2008-1061882
Weiter- und Fortbildung

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Physikalische Medizin und Rehabilitation in den USA - Teil 2: Praktische Tätigkeit des Facharztes

Physical Medicine and Rehabilitation in the USA. Part 2: Physiatrie PracticeM. K. Schäufele1 , U. C. Smolenski2 , M. Gadomski3
  • 1Spaulding Rehabilitation Hospital (Direktor: W. Frontera MD, Ph D) Department of Physical Medicine and Rehabilitation, Harvard Medical School, Boston, USA
  • 2Institut für Physiotherapie (Komm. Direktor: Priv.-Doz. Dr. U. Smolenski), Klinikum der Friedrich-Schiller-Universität Jena, Jena, Deutschland
  • 3Abteilung Physikalische Medizin und Medizinische Rehabilitation (Chefarzt: Dr. M. Gadomski), Städtisches Krankenhaus München-Bogenhausen, Deutschland
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

Comparisons of the medical education and physician practice between different countries are important, especially during times of changing health care policies. Part 1 in the previous issue described the American residency training in PM&R, Part 2 will illustrate the practice of physiatry in the United States.

Since hospital and ambulatory services in the United States are more integrated than in Germany, most of the American physiatrists work in a combination of inpatient and outpatient practice. While services typically entail acute inpatient rehabilitation followed by continued outpatient services for these patients, the trend is more towards solely outpatient practices, as physiatrists increasingly assume the role of a primary physician for patients with musculoskeletal problems, particularly for back pain and chronic diseases of the musculoskeletal system.

The American health care system is undergoing a period of radical change, in which there is a shift of financial responsibilities from health care insurers to health care providers. This environment requires the adoption of new practice models, and the importance of the traditional solo practice is rapidly diminishing.

Zusammenfassung:

Vergleiche mit der medizinischen Ausbildung und praktischen ärztlichen Tätigkeit anderer Länder sind insbesondere in Zeiten gesundheitspolitischer Veränderungen wichtig. In Teil 1 wurde die amerikanische Weiterbildung zum Facharzt für Physikalische Medizin und Rehabilitation (PM&R) dargestellt. Im zweiten Teil wird die praktische Tätigkeit des weitergebildeten Facharztes in den Vereinigten Staaten beschrieben.

Durch die weite Verbreitung des Belegarztsystems praktiziert ein Großteil der amerikanischen Fachärzte für PM&R in einer Kombination aus stationärer und ambulanter Patientenversorgung. Neben der klassischen stationären Frührehabilitation und der ambulanten Nachbehandlung dieser Patienten existiert auch die ausschließlich ambulante Tätigkeit, da sich Fachärzte für PM&R zunehmend als Primärärzte für Erkrankungen des Bewegungsapparates mit dem Schwerpunkt Rückenschmerzen und chronische muskuloskelettäre Erkrankungen profilieren. Die rasanten Veränderungen im amerikanischen Gesundheitssystem, die die finanzielle Verantwortung immer mehr von den Krankenversicherungen auf die Leistungserbringer übertragen, erfordern neuartige Praxisstrukturen. Die klassische Solo-Praxis verliert dabei an Bedeutung.

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