Aktuelle Urol 1986; 17(6): 324-327
DOI: 10.1055/s-2008-1061692
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© Georg Thieme Verlag, Stuttgart · New York

Anmerkungen zur Strahlenexposition bei der perkutanen Nephrolitholapaxie

Personnel Exposure to Radiation During Percutaneous NephrolitholapaxyW. H. Meyer, R. Busch, A. Hess1
  • Urologische Universitätsklinik Hamburg-Eppendorf (Direktor: Prof. Dr. med. H. Klosterhalfen)
  • 1Radiologische Universitätsklinik Hamburg-Eppendorf, Abt. Strahlentherapie (Direktor: Prof. Dr. med. H. D. Franke)
Further Information

Publication History

Publication Date:
23 April 2008 (online)

Zusammenfassung

Angesichts der steigenden Zahlen perkutaner Nephrolitholapaxien (PCN) erscheint es notwendig, die mit der intraoperativen Röntgenkontrolle verbundene Strahlenexposition von Patient, Operateur und Assistenzpersonal zu analysieren.

In der vorliegenden Arbeit werden zu dieser Frage die an 60 mit der PCN behandelten Patienten erhobenen Ergebnisse einer prospektiven Studie aus den USA diskutiert und auf die Verhältnisse in der Bundesrepublik übertragen. Hierbei zeigt sich, daß die Strahlenbelastung des Operateurs in der BRD insbesondere bei der Benutzung von Obertischröhren bei 1,5 mSv (150 mrem) im Halsbereich während einer perkutanen Behandlung liegt und damit maximal 100 Eingriffe pro Jahr und Operateur zulässig sind. Die Strahlenbelastung der PCN wird mit der anderer röntgendiagnostischer Verfahren verglichen und Möglichkeiten zur Verringerung der Strahlenexposition besprochen.

Abstract

Percutaneous nephrolitholapaxy (PCN) has become an important procedure for the removal of kidney and ureter stones. The success of PCN depends on the correct placement of the nephrostomy tube and the complete extraction of the stone. Both stages have to be controlled by x-ray, sometimes with a large radiation exposure to the urologist and the staff because of long duration.

We discuss the results of a study on 60 patients in the USA, treated percutaneously by urologist and radiologist. In comparison to the physicians in the USA, the radiation exposure for the urologist in the FRG is generally higher since he performs the PCN alone. Another reason for the higher radiation exposure is the common use of overtable x-ray tubes with more scattered radiation. The estimated dose to the urologist at collar level and lens is 1,5 mSv (150 mrem) per case, i. e. there are 100 treatments possible per year. We discuss the necessity to reduce the x-ray-exposure and compare the results of PCN with other radiological techniques.

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