Klinische Neurophysiologie 1988; 19(1): 26-29
DOI: 10.1055/s-2008-1060850
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Topographie der P300 in der Psychiatrie - II. Kognitive P300-Felder bei Demenz

Topography of P300 in psychiatry - cognitive P300-fields in dementiaK. Maurer, R. Ihl, Th. Dierks
  • Abteilung für Klinische Neurophysiologie der Psychiatrischen Universitätsklinik Würzburg
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Publication Date:
18 March 2008 (online)

Summary

The P300 wave undergoes alterations during physiological aging showing lower amplitudes and longer latencies in geriatric controls. By means of topographical display of P300-data it could be shown that the topography with maximal positivity at parietal sites is maintained in aging. In patients, however, suffering from senile dementia of Alzheimer's type signs of a frontal elevation and a parietal decrement of P300 amplitudes could be observed. The findings can be interpreted firstly as an indication that the frontal lobe is less effected. On the other side if a hippocampal dipole is assumed a neuronal lesion could lead to a turn of this dipole with the result of a now frontally located positivity.

Zusammenfassung

Die P300 unterliegt mit zunehmendem Alter Veränderungen in Form von Amplitudenminderungen und Latenzverzögerungen. Durch das Mapping der P300 konnte gezeigt werden, daß sich die Topographie der P300 mit einem Maximum an Positivität im Parietalbereich während des physiologischen Alterungsprozesses nicht ändert. Bei Patienten hingegen mit einer mittelgradigen senilen Demenz vom Alzheimer Typ ergaben sich Zeichen einer parietalen Amplitudenabnahme und einer frontalen Zunahme im Sinne einer Hyperfrontalität. Die P300-Befunde deuten zum einen auf einen weniger befallenen Frontalbereich hin, lassen sich aber auch unter dem Aspekt diskutieren, daß ein hippocampaler Dipol durch neuronale Läsionen eine Drehung erfährt und somit das frontale P300-Feld bei der Demenz bewirkt.

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