Klinische Neurophysiologie 1989; 20(3): 165-170
DOI: 10.1055/s-2008-1060830
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die Untersuchung der zentralen motorischen Leitungszeit zur unteren Extremität, Normalbefunde und methodische Anmerkungen

Normal results and methodological aspects of central motor conduction time investigation to the legD. Claus, P. M. Brenner, D. Flügel
  • Neurologische Klinik mit Poliklinik der Universität Erlangen-Nürnberg
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Summary

Central motor conduction time (CMCT) is calculated by subtracting latencies from each other measured to a target muscle after transcranial brain stimulation and after stimulation of lumbar spinal nerve roots. Transcranial magnetoelectrical stimulation of the motor cortex has proved to be the most useful method. However this is not true for transcutaneous stimulation of lumbar roots. In healthy subjects electrical root stimuli given at T12/L1 produced compound muscle responses in Tibialis anterior muscles in all 18 trials. However, magnetoelectrical stimulation (100 % stimulus strength) evoked responses in only 8 (Novametrix) and 12 out of 18 trials (Cadwell). Stimulation with the Digi-timer DI90 was less effective. Additionally compound responses after electrical root excitation were more consistent and they had a higher amplitude compared with magnetoelectrical stimulation. Regarding to these results electrical lumbar root stimulation is thought to be the advantageous method despite it is slightly more uncomfortable. Therefore normal results of CMCT to Tibialis anterior (shown in Table 1) are measured after magnetoelectrical transcranial (Digi-timer D190) and transcutaneous electrical stimulation of spinal nerve roots. If the peripheral motor conduction is delayed normal values have to be adapted since CMCT is thought to involve a proximal anterior root segment.

An intraspinal motor conduction time can be calculated from CMCT to upper and lower extremities.

Zusammenfassung

Die zentrale motorische Leitungszeit wird durch Subtraktion der zu einem Zielmuskel nach Stimulation spinaler Vorderwurzeln und transkraniellem Reiz gemessenen Latenzen berechnet. Während sich für die transkranielle motorische Stimulation die magneto-elektrische Methode bewährt hat, bietet lumbal der transkutane elektrische radikuläre Reiz den Vorteil, daß mit ihm zuverlässig Summenantworten in den Zielmuskeln evoziert werden. Das gelingt mit magneto-elektrischen Reizen auch bei Gesunden nicht (Summenantworten im Tibialis anterior nach magnetoelektrischem Reiz bei Th12/L1: acht (Novametrix) bzw. zwölf (Cadwell) von 18 Versuchen, nach elektrischem Reiz 18 von 18 Versuchen). Auch wegen der gut reproduzierbaren groß-amplitudigen Reizantworten bietet die elektrische Methode trotz subjektiv unangenehmer Reizwahrnehmung Vorteile gegenüber der magnetoelektrischen lumbalen Stimulation. Normwerte für die zentrale Leitungszeit zum M. tibialis anterior werden deshalb mit dieser Methode gemessen. Bei verlangsamter peripherer Erregungsleitung muß eine Normwertkorrektur erfolgen, weil die zentrale Leitungsstrecke auch einen proximalen Vorderwurzelanteil beinhaltet.

Aus den zentralen motorischen Leitungszeiten zur oberen und zur unteren Extremität läßt sich nichtinvasiv eine intraspinale motorische Leitungszeit schätzen.

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