Klinische Neurophysiologie 1989; 20(2): 112-116
DOI: 10.1055/s-2008-1060820
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

EEG-Befunde bei Kortisonpsychosen - Eine retrospektive Studie bei zehn Patienten

The EEG of patients with cortisone induced psychosesJ. Bleislein, P. Bräunig1
  • Neurologische Klinik und
  • 1Psychiatrische Klinik der Universitätsklinik Bonn
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Publication Date:
18 March 2008 (online)

Summary

The EEG of 10 patients, suffering from cortisone induced transit syndromes according to H. H. Wieck were studied retrospectively. Four patients with mild forms of transit syndromes and acute onset (appearance of symptoms within one month) showed normal EEG. EEG-alterations (i.e. parenrhythms and aidiorhythms according to H. Penin) were found in 5 patients, suffering from a severe transit syndrom with peracute onset (appearance of symptoms within 7 days). Their EEG became normal after remission of this severe transit syndrome. EEG-alterations were not influenced by the administered cortisone dosage. No epileptic seizures nor epileptic patterns in EEG were seen while under cortisone treatment.

The data indicate a good correlation between syndrom severity of cortisone induced transit syndromes and the appearance of pathological EEG-patterns.

Zusammenfassung

Die Elektroenzephalogramme von zehn Patienten, die an einer reversiblen steroidinduzierten körperlich begründbaren Psychose litten, wurden retrospektiv ausgewertet. Bei leichtem Ausprägungsgrad der psychopathologischen Auffälligkeiten (leichtes bis mittelschweres Durchgangssyndrom im Sinne Wiecks) fanden wir bei sämtlichen Patienten unauffällige EEG, unabhängig davon, ob die psychischen Störungen perakut oder akut auftraten. Entwickelten sich perakut schwere psychopathologische Auffälligkeiten (mittelschwere und schwere Durchgangssyndrome im Sinne Wiecks), waren im EEG immer abnorme Synchronisationen (ϑ/δ-Parenrhythmien und δ-Aidiorhythmien im Sinne Penins) nachweisbar. Das Auftreten von abnormen Synchronisationen war unabhängig von der Höhe der verabreichten Kortisondosis. Mit Besserung des psychopathologischen Befundes normalisierte sich das EEG.

Zerbrale Krampfanfälle oder epileptische Muster im EEG wurden nicht beobachtet.

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