Klinische Neurophysiologie 1991; 22(4): 224-229
DOI: 10.1055/s-2008-1060758
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Blitz-evozierte visuelle Potentiale in der Frühdiagnostik von Optikusschäden nach kranio-fazialen Frakturen

Flash-evoked visual potentials in the early diagnosis of optic nerve injury due to craniofacial fracturesE. Altenmüller, C. P. Cornelius, H. Uhl
  • Neurologische Universitätsklinik und Zahn-, Mund- und Kieferklinik , Tübingen
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Summary

Impairment or loss of vision due to optic nerve injury occurs in about 10 % of patients with cranio-facial fractures. The assessment of optic nerve function is important for decisions regarding optic nerve decompression. But examination of vision and pupillary reflexes may be difficult, especially in uncooperative patients with reduced consciousness and primary disturbances of pupillary functions. In these cases, optic nerve function can be monitored by means of flash-evoked visual potentials elicited by use of a LED-goggle stimulator.

VEPs were recorded in ten patients with head injuries comprising cranio-facial fractures and cerebral concussion with prolonged alteration of consciousness. Recordings were obtained in the acute phase upon admission. Visual acuity and visual fields were examined after regaining consciousness and the clinical findings correlated to the initial VEPs.

Upon clinical examinations, four patients with initially normal VEPs had normal vision on both eyes. One patient initially revealed unilateral reduction of the VEP-amplitude of more than 50 % and clinically showed a concentric visual field defect. Three patients with unilateral loss of potentials were amaurotic on this side. Perception of light was preserved in one patient in whom VEPs were absent. One patient with bilateral loss of potentials was blind when consciousness was regained.

In general, pupillary light reflexes tested at admission corresponded to the VEP-findings. In two cases, however, pupillary reactivity was lost, but VEPs were still present. These patients had normal vision, but exhibited a lesion of the efferent pathways of pupillary reflexes. In two other patients, examination of pupillary reactivity could not be performed due to extreme edema of the eyelids.

According to this results, investigations of flash-VEP in uncooperative, severely traumatized patients with cranio-facial fractures seems to be a valid parameter of optic nerve function with high prognostic significance. Since early diagnosis of optic nerve injury is crucial for successful surgical therapy, VEP-monitoring may by decisive for optic nerve decompression.

Zusammenfassung

Um Läsionen des Sehnerven frühzeitig zu erfassen, wurden bei zehn bewußtseinsgestörten Patienten mit Gesichtsschädelfrakturen bereits bei der Aufnahme Blitz-evozierte visuelle Potentiale abgeleitet. Nach wiedererlangtem Bewußtsein wurde bei diesen Kranken die Sehschärfe und das Gesichtsfeld bestimmt und die Ergebnisse mit den initial erhobenen Befunden der Blitz-evozierten visuellen Potentiale verglichen.

Vier Patienten mit initial beidseits gut reproduzierbarer PI00 zeigten nach Wiedererlangen des Bewußtseins auf beiden Augen volle Sehschärfe. Ein Patient zeigte initial eine einseitige Amplitudenminderung um mehr als 50 %. Perimetrisch ließ sich später ein ausgeprägter Gesichtsfelddefekt nachweisen.

Von vier Patienten mit initial einseitig fehlendem Blitz-evozierten visuellen Potential hatten später drei auf der betroffenen Seite eine vollständige Amaurose und einer nur noch Lichtscheinwahrnehmung. Ein Patient, bei dem keine Blitz-evozierten visuellen Potentiale auslösbar waren, war später beidseitig erblindet.

Die Ergebnisse zeigen somit einen diagnostischen und prognostischen Wert der Blitz-evozierten visuellen Potentiale bei traumatischen Optikusläsionen.

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