Klinische Neurophysiologie 1993; 24(4): 274-279
DOI: 10.1055/s-2008-1060301
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Schwerpunktneuropathie des N. pudendus bei Alkoholikern mit erektiler Dysfunktion? - Ein Vergleich von Latenzen des Bulbocavernosusreflexes, EMG und maximaler motorischer Leitgeschwindigkeit des N. peronaeus

Mononeuropathy of pudendal nerve in alcoholic patients with erectile dysfunction? - An electrophysiological study on bulbocavernosus-reflex-latencies, EMG and motor nerve conduction velocity of peroneal nerveM. Fabra, A. Frieling, H. Porst1 , E. Schneider
  • Abteilung für Neurologie,
  • 1Abteilung für Urologie des Allgemeinen Krankenhauses Hamburg-Harburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Summary

Our study aims to show that there may be a different allocation as to neuronal impairment in pudendal and peroneal nerve fibres in patients with alcoholic and diabetic neuropathy. 49 patients with erectile failure (16 alcohol abusers, 15 type-I-dabetics, 18 type-II-diabetics), were assessed by bulbacavernosus-reflex-latency-measurement, EMG of bulbacavernous muscle, EMG of several distal muscles of the legs and motor conduction velocity of peroneal nerve. The average of mean bulbocavernosus-reflex-latencies in alcoholics was considerably longer than in the diabetics, whereas the average of peroneal motor conduction velocity was higher in the alcoholics. In the alcoholics, seven subjects (43.8 %) showed pathological bulbocavernosus-reflex-latencies in combination with a normal motor nerve conduction velocity, in the diabetics this was the case only in two subjects (6,0 %). Slowed conduction velocities on the other hand were combined to normal bulbocavernosus-reflex-latencies only in one of the alcoholics (6.3 %) but in 17 (51.7 %) of the diabetics. Those results suggest, that alcoholic neuropathy in contrast to diabetic neuropathy may be able to impair pudendal nerve fibres early and severely in a moment, when impaired function in lower limbs nerves only starts to reveal.

Zusammenfassung

Unsere Untersuchung geht der Frage nach, ob sich bei impotenten Patienten mit alkoholbedingter und diabetischer Neuropathie eine unterschiedliche Verteilung geschädigter Nervenfasern in den Nn. pudendus et peronaeus findet. Bei 49 ambulanten Patienten mit erektiler Dysfunktion (16 Alkoholikern, 15 Typ-I- und Typ-II-Diabetikern) wurden die mittleren Latenzen des Bulbocavernosusreflexes und die maximale motorische Leitgeschwindigkeit des N. peronaeus bestimmt sowie ein EMG des M. bulbocavernosus und mehrerer distaler Beinmuskeln durchgeführt. Die mittlere Latenz des Bulbocavernosusreflexes der Alkoholiker war deutlich länger als die der Diabetiker, wohingegen der Durchschnitt der NLG des N. peronaeus höher war. Sieben (43,8 %) der Alkoholiker, jedoch nur zwei (6,0 %) der Diabetiker zeigten pathologische mittlere Latenzen des Bulbocavernosusreflexes bei unauffälligen Leitgeschwindigkeiten. Eine verlangsamte Leitgeschwindigkeit des N. peronaeus in Kombination mit normwertiger Latenz des Bulbocavernosusreflexes fand sich umgekehrt lediglich bei einem (6,3 %) Alkoholiker, jedoch bei 17 (51,7 %) Diabetikern. Die Ergebnisse legen den Schluß nahe, daß der N. pudendus bei alkoholbedingter Neuropathie, im Gegensatz zur diabetischen, früh und im Sinne einer Schwerpunktneuropathie betroffen werden kann.

    >