Klinische Neurophysiologie 2000; 31: S18-S22
DOI: 10.1055/s-2008-1060068
Originalia

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Diffusionsgewichtetes MRT bei der transienten globalen Amnesie

Diffusion-weighted MRI in Transient Global AmnesiaM. Strupp1 , K. Herrmann2 , R. Brüning2 , K. Schmidtke3 , M. Reiser3 , T. Brandt1
  • 1Neurologische Klinik der Ludwig-Maximilians-Universität München (Direktor: Prof. Dr. Dr. h. c. Th. Brandt, FRCP)
  • 2Radiologische Klinik der Ludwig-Maximilians-Universität München (Direktor: Prof. Dr. M. Reiser)
  • 3Neurologische Universitätsklinik Freiburg (Direktor: Prof. Dr. C. H. Lücking)
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Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Summary

Introduction. Transient global amnesia (TCA) represents a transient benign self-limiting cerebral dysfunction of unknown aetiology. It manifests as a sudden failure of anterograde and retrograde memory lasting for several hours and subsiding gradually. Prompted by the findings of previous positron emission tomography and single-photon emission computed tomography studies demonstrating hypo- or hyperperfusion in the left temporal lobe in isolated patients with TGA, we compared the sensitivity of diffusion-weighted magnetic resonance imaging (DWI) with that of conventional T1-/T2-weighted MRI in patients with TCA. Methods: Fifteen patients with the typical syndrome of a pure TGA were included in the study. For all patients a coronal DWI gradient echo sequence („steady-state free precession [SSFP] sequence”) and conventional T1-/T2-weighted turbo spin-echo sequences were obtained. In addition, 5 patients were also examined by echo-planar imaging (EPI) sequence. Results: Eleven of the 15 patients had elevated signal intensity in the left hippo-campal region in the DWI-SSFP; moreover, 5 of these 12 patients exhibited bilateral signal abnormality in this sequence. All conventional T1-/T2-weighted images as well as all follow-up studies were normal. No signal changes were observed in the EPI sequences, but there were artifacts at the skull base in all of them, which made it difficult to evaluate the images. Discussion: The signal elevation in DWI correlates with a decrease in the interstitial space and cellular oedema in the temporal lobe during TGA. The underlying pathomechanism causing this cellular oedema cannot be clearly outlined using DWI. Our data are compatible with spreading depression, but do not prove it. It remained unclear why there were only changes in the SSFP, but not in the EPI sequences.

Zusammenfassung

Einleitung: Die transiente globale Amnesie (TGA) ist eine vorübergehende, ätiologisch bislang nicht geklärte Funktionsstörung des Gehirns. Sie manifestiert sich als plötzlich einsetzender, mehrere Stunden anhaltender, reversibler Ausfall des Neugedächtnisses, begleitet von unterschiedlich ausgeprägten Altgedächtnisstörungen. Ausgehend von PET-und SPECT-Untersuchungen, die eine passagere Hypo- oder Hyperperfusion in linken mesialen Temporallappen bei Patienten mit TGA gezeigt hatten, haben wir bei 15 Patienten Untersuchungen mit der diffusionsgewichteten MRT (diffusion-weighted imaging, DWI) durchgeführt. Methodik und Ergebnisse: Bei 11 dieser 15 Patienten fanden sich Signalveränderungen in der sog. Gradienten-Echo-Sequenz („steady state free precession [SSFP] Sequenz”) im linken mesialen Temporallappen, bei 5 der 12 Patienten in beiden Temporallappen. Bei zwei Patienten konnten engmaschige Verlaufsuntersuchungen erfolgen. Hier zeigten sich zunächst Veränderungen in beiden, dann im linken Temporallappen und abschließend ein unauffälliger Befund. Um verschiedene DWI-Sequenzen zu vergleichen, wurden 5 Patienten sowohl mit der SSFP- als auch mit der „echo-planar-imaging” (EPI)-Sequenz untersucht. In 4 dieser 5 Patienten ließen sich Veränderungen in der SSPF-Sequenz nachweisen, die EPI-Sequenz war jedoch in allen Fällen unauffällig, wobei die Beurteilung durch praktisch immer auftretende Artefakte im Bereich der Schädelbasis erschwert war. Diskussion: Signalveränderungen in der SSPF-Sequenz korrelieren mit einer Abnahme des interstitiellen Raumes und einem zellulären Ödem, wie es z.B. bei spreading depression beschrieben ist. Unsere Befunde, insbesondere die Verlaufsuntersuchungen, stützen die Hypothese, dass die TGA auf spreading depression beruhen könnte, beweisen diese jedoch nicht.

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