Klin Monbl Augenheilkd 1980; 177(12): 822-824
DOI: 10.1055/s-2008-1057737
© 1980 F. Enke Verlag Stuttgart

Zur Korrektur des Entropium senile nach Schimek

Schimek's Method of Correcting Senile Entropion F. Rohrbach
  • Augenabteilung des Landeskrankenhauses Feldkirch/Vorarlberg (Vorstand: Prim. Dr. H. Avedikian)
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Der Elastizitätsverlust der tarsoorbitalen Faszie und ein daraus resultierendes Übergewicht des Musculus orbicularis führen zum senilen Entropium. Zahlreiche Operationsverfahren wurden bereits angegeben, die Methode nach Schimek beruht auf einer Straffung der Fascia tarsoorbitalis und des Musculus orbicularis durch einen Faden, welcher vom medialen Unterlid-Drittel bis zum temporalen Orbitarand gespannt und dort verankert wird. Der Eingriff wird in Lokalanästhesie durchgeführt und stellt für den Patienten kaum eine Belastung dar. Von 36 Patienten, die nach diesem Verfahren operiert wurden, konnten nach einem Beobachtungszeitraum bis zu fünf Jahren 24 Patienten (29 Augen) nachuntersucht werden. In 8 Fällen mußte wieder eine Einrollung des Lidrandes mit Trichiasis festgestellt werden, was einer Rezidivquote von 28% entspricht.

Summary

Laxity of skin and tissue over the tarsal plate and spasm of the orbicular muscle along the lid margin lead to senile entropion. The lashes rub against the cornea and this irritation incites further lid spasm. The inferior margin of the tarsus everts easily and in strong cases of entropion the tarsal plate has turned 180 degrees. In 1957 Schimek described a method of correcting senile entropion by a permanently buried horizontal suture which runs from the medial part of the orbicular muscle to the periost of temporal orbital margin. This suture tightens the orbicular muscle and tarsoorbital fascia and provides eversion of the lower border of the tarsus. We have done this operation in 36 patients and were able to examine 24 of them (29 eyes) after a period of one month to 5 years after operation. In 21 patients we noted good results, in 8 cases we found a recurrence of entropion, which means a relatively high recidivity rate with this method.

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