Klin Monbl Augenheilkd 1980; 176(1): 70-75
DOI: 10.1055/s-2008-1057403
© 1980 F. Enke Verlag Stuttgart

Immunologische Untersuchungen bei Conjunctivitis follicularis*

Immunological Investigations on Conjunctivitis FollicularisM. Zirm, K. Schauenstein, H. Dimmer, F. Daxecker
  • Univ.-Augenklinik Innsbruck (Vorstand: Prof. Dr. K. Heinz) Institut für allgemeine und experimentelle Pathologie der Universität Innsbruck (Vorstand: Prof.Dr. G. Wick)
* Nach einem Vortrag auf der 20. Tagung der Österreichischen Ophthalmologischen Gesellschaft vom 24.-26. Mai 1979 in Baden bei Wien.
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Die Conjunctivitis follicularis ist charakterisiert durch das Auftreten von zellulären Infiltraten mit Lymphozyten, eosinophilen Granulozyten und Mastzellen, welche in vielen Fällen an ein allergisches Geschehen denken lassen. Um diese Hypothese zu prüfen, wurden in einer ersten Studie 3 Fälle von Conjunctivitis follicularis mit folgenden immunologischen Methoden untersucht:(l) Immunglobulinbestimmungen (IgG, IgA, IgM) in der Tränenflüssigkeit durch quantitative Immunpräzipitation und direkten Radioimmunoassay für IgE. (2) Direkte Immunfluoreszenztests auf Gefrierschnitten von Bindehautbiopsien zum Nachweis immunglobulinproduzierender Plasmazellen. Entsprechend den ersten Ergebnissen enthält die infiltrierte Bindehaut zahlreiche Plasmazellen, die hauptsächlich IgA und IgM produzieren. Plasmazellen, die mit anti-IgG oder anti-IgE positiv reagierten, waren selten. Diese Befunde wurden durch quantitative Immunglobulinbestimmungen unterstützt, die ebenfalls gegen einen allergisch IgE-induzierten Pathomechanismus sprechen.

Summary

Conjunctivitis follicularis is characterized by the appearance of cellular infiltrates consisting of lymphocytes, eosinophils and mast cells; this has led to the assumption of an allergic etiology in many cases. In a first attempt to prove this hypothesis three cases of conjunctivitis follicularis were investigated using the following immunological methods: (1) determination of immunoglobulins in the lacrimal fluid by means of quantitative precipitation (IgG, IgA, IgM), and by a direct radioimmunoassay for IgE; (2) direct immunofluorescence tests on cryostat sections of biopsy specimens of diseased conjunctiva to detect immunoglobulin-producing plasma cells. According to initial results the infiltrated conjunctiva contains considerable numbers of plasma cells producing mainly IgA and IgM. Plasma cells positively stained with anti-IgG and notably with anti-IgE were only rarely found. These findings, which were also supported by the quantitative Ig determinations in the lacrimal fluids, tend to rule out an allergic, IgE-mediated pathomechanism in these cases.

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