Minim Invasive Neurosurg 1987; 30(5): 149-151
DOI: 10.1055/s-2008-1054084
Fallberichte - Case reports

© Georg Thieme Verlag, Stuttgart · New York

Acute subdural and subgaleal empyema

Akutes subdurales und subgaleales EmpyemT. Wetterling1 , P. W. Schönle2 , A. Bardosi3 , M. Holzgraefe1 , B. Demierre4
  • Centres of Neurological Medicine and Radiology
  • 1Neurological Clinic
  • 2Department of Neuroradiology
  • 3Department of Neuropathology
  • 4Neurosurgical Clinic
  • University of Göttingen, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Summary

A case is presented in which the initial CT scan failed to demonstrate subdural suppuration over both convexities. Definitive CT finding of subdural empyema (SDE) was only positive at an advanced stage, when a bilateral subgaleal empyema also spread out. Because of the fulminant development of the subdural empyema and the delayed diagnosis, the outcome was fatal in spite of neurosurgical operation. Subdural empyema is a neurological and neurosurgical emergency. Early diagnosis is imperative, because the mortality is about 25-40% (1, 2) and the outcome depends upon the promptness of diagnosis and the appropriate operation (1, 19). In the recent literature the value of computerised tomography for early detection of subdural empyema is controversial. Some reports failed to demonstrate any evidence of purulent subdural collection in CT scans (5, 13, 18) while others (3, 6, 7, 9, 15, 17, 21) were able to make an early diagnosis. This report presents a case which demonstrates the difficulties in making an early diagnosis of a subdural empyema by CT.

Zusammenfassung

Es wird ein Fallbericht eines subduralen Empyems (SDE) dargestellt, bei dem ein initial durchgeführtes CT einen unauffälligen Befund zeigte. Im CT nachweisbare Veränderungen waren erst in einem fortgeschrittenem Stadium bei einem bilateralen subgalealen Empyem nachweisbar. Aufgrund der fulminanten Entwicklung des SDE und der verzögerten Diagnosestellung verstarb der Patient trotz neurochirurgischer Intervention. Das subdurale Empyem ist ein neurologischer und neurochirurgischer Notfall. Eine frühe Diagnosestellung ist notwendig, da die Mortalität 25-40% beträgt (1,2) und der Verlauf der Erkrankung erscheint von einer rechtzeitigen Diagnose und Operation abhängig (1, 7). In der Literatur wird der Wert des CT für die frühzeitige Diagnosestellung bei SDE kontrovers diskutiert (3, 5, 6, 7, 9, 13, 15, 17, 18, 21). Dieser Fallbericht zeigt die Schwierigkeiten bei der frühzeitigen Diagnosestellung durch das CT bei einem subduralen Empyem.

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