Minim Invasive Neurosurg 1980; 23(4): 133-142
DOI: 10.1055/s-2008-1053874
ORIGINALARBEITEN - ARTICLES

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Precerebral Haemodynamics in Brain Tamponade

Part 1: Clinical studies on blood flow velocityExtrakranielle Hämodynamik bei der HirntamponadeTeil 1: Klinische Studien über die BlutströmungsgeschwindigkeitK.-F. Lindegaard, A. Grip, H. Nornes
  • Department of Neurosurgery, Rikshospitalet, National Hospital of Norway, Oslo, Norway
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Summary

The term brain tamponade applies to the clinical condition when there is cerebral blood flow arrest due to extremely high intracranial pressure. The precerebral artery blood flow conditions were studied in 32 patients with brain tamponade by means of directional pulsed Doppler blood flow velocimeters. A so-called reverberating flow pattern with counterbalancing forward and backward components was demonstrated bilaterally in the internal carotid arteries of 31 patients. The same flow pattern was seen in the vertebral arteries of 16 patients, bilaterally in 11 of these.

The reverberating flow pattern represents a back and forth movement of the arterial blood column with no net transport of blood in the internal carotid or the vertebral arteries. Under such conditions, the common carotid artery exhibited reversed flow velocity components due to recoiling of internal carotid artery blood volume. The external carotid artery flow velocity pattern was also changed. These changes may be due to an alteration of the external carotid artery inlet pressure, an alteration of external carotid artery run-off conditons, or both.

The potential of blood flow velocity measurements with regard to the diagnosis of cerebral blood flow arrest is discussed.

Zusammenfassung

«Hirntamponade» bezeichnet den klinischen Okklusionszustand der Hirngefäße als Folge eines extrem hohen intrakraniellen Drucks. Die Durchblutung der extrakraniellen Karotis- und Vertebralis-Abschnitte wurde mittels gepulster direktioneller Doppler-Sonographie bei 32 Patienten untersucht, bei denen eine Hirntamponade vorlag. In der A. carotis interna von 31 Patienten wurde beidseitig eine Pendelbewegung entgegengesetzt-direktioneller Komponenten ermittelt. Die gleichen Strömungsverhältnisse herrschten auch in der A. vertebralis von 16 Patienten vor, davon bei 11 bilateral. Der Hin- und Rückfluß des arteriellen Blutstroms ergibt im Endeffekt keinerlei Bluttransport in der A. carotis interna oder der A. vertebralis.

Unter diesen Bedingungen zeigte die A. carotis communis Rückflußbewegungen aufgrund der Richtungsumkehr in der A. carotis interna. Auch die Strömungsgeschwindigkkeit in der A. carotis externa war verändert. Diese Abweichungen könnten auf eine Änderung des Blutzuflusses und/oder -abstroms aus der A. carotis externa zurückzuführen sein.

Die Bedeutung der Durchflußgeschwindigkeitsmessungen für die Diagnose eines Stillstands der Hirndurchblutung wird diskutiert.

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